یکی از روشهای مدیریت پروژه اجایل (Agile) یا چابک سازی است. در اجایل ما دستور العمل یا سندی خاصی نداریم بلکه روند چابک سازی بر اساس ایجاد گامهای کوچک اما اثرگذار بنا نهاده میشود. در سیستم اجایل پس آن که مدیر تیم یا CMO چشم انداز مجموعه یا پروژه را مشخص کرد، تقسیم کار انجام میشود و فعالیتهای هر واحد و تیم در اختیار آنها قرار داده میشود. یکی از مزیتهای اجایل آن است که بخشهای مختلف پروژه به صورت موازی و با هم دیگر پیش میروند و همچنین در روند اجرای بخشهای تسک شما میتوانید بازخوردهای مشتری یا همان کارفرما را دریافت کنید.
چه کسب و کارهایی نیاز به چابک سازی دارند؟
پیاده سازی مدیریت پروژه چابک برای تیمها چه دیجیتال و چه غیر دیجیتال مزیتهای متفاوت با خود به همراه دارد. پس تفاوتی ندارد که چه نوع کسب و کاری قرار است اجایل شود!
مزایای چابک سازی برای کسب و کارها
مزیتهای مخلتفی را میتوان برای تیمهای اجایل در نظر گرفت که از جمله این مزیتها برای چابک سازی میتوان به گزینههای زیر اشاره کرد:
- افزایش میزان رضایت کارمندان
- کیفیت بالاتر اجرای تسکها
- موفقیت در مقابل رقبا
- رهبری بهتر و انطباق پذیر
- مدریت سریع پروژهها
- افزایش رضایت مشتری
- تعیین دقیق هزینه
- تعیین دقیق زمان اتمام پروژه
- و…
مراحل اجایل
برای پیاده سازی اجایل در یک پروژه یا چابک سازی در سطح یک تیم لازم است که تیم مراحل زیر را طی کند.
قدم اول: تهیه لیست کارها
در اولین مرحله از اجایل نیاز است که لیستی از درخواستهای مشتری در یک لیست اولیه درج شود. این فایل و لیست اولین قدمی است که تمام مراحل دیگر به آن وابسته است.
قدم دوم: تقسیم کارها
تقسیم کردن کارها به واحدهای کوچک برای ارائه به تیمها، این تقسیم بر اساس میزان بودجه، میزان موفقیت و مدت زمان نیاز برای کار انجام میشود.
قدم سوم: مشخص کردن اولویتها
در این مرحله اولویت بندی انجام میشود و نیاز است با همفکری کارفرما کارها را به صورت دقیق پیش ببرید.
قدم چهارم: اجرا تسکها تعیین شده
در این مرحله نیاز است که بخشهای مشخص شده برای تیمها توسط افراد تیم اجرا شوند. پس از اتمام هر بخش، نیاز است که مورد برای کارفرما ارسال شود تا تیم بازخورد لازم را دریافت کند.
قدم پنجم: بروزرسانی و آپدیت
این امکان وجود دارد که تسکها و وظایف تیمها در زمان مقرر و تعیین شده انجام نشود در این صورت نیاز است که روند بروزرسانی تسکها انجام شود.