داینامیک رندرینگ روشی است که در آن برای user agentهای مختلف، محتوای منحصر بفرد نمایش داده میشود. اگر ربات موتور جستجو وارد وب سایت شود، رندرینگ سایت در سمت سرور اتفاق خواهد افتاد و در صورتی که کاربر دیگری وارد سایت شود، رندرینگ در سمت سیستم کلاینت انجام خواهد گرفت. Dynamic Rendering برای خدمات سئو یک موضوع مهم است زیرا در صورتی که وب سایت به روش CSR باشد، ایندکس شدن صفحات با مشکل مواجه خواهد شد و این به معنای افت رتبه سئو است.
در این مطلب از وب سایت آژانس تبلیغات میانبر به بیان تاثیر داینامیک رندرینگ بر سئو خواهیم پرداخت اما قبل از این مطلب باید با مفاهیم CSR و SSR آشنا شده و تفاوت آن ها را بدانید.
در ادامه به معرفی SSR و CSR میپردازیم و مزایا و معایب آن ها را بیان میکنیم.
Server side rendering
در SSR رندر در سمت سرور اتفاق میافتد و فایل های آماده نمایش برای مرورگر ارسال میشوند. در این روش سرعت لود اولیه صفحات وب افزایش پیدا میکند زیرا سرور محتوای html را رندر میکند و به کلاینت میرستد.
در این حالت موتور های جستجو صفحه را خوانده و آن را ایندکس خواهند کرد. البته در این روش response زمان بیشتری لازم دارد اما برای زمانی که سئوی سایت دارای اهمیت است باید از رندر سمت سرور استفاده کرد.
Client side rendering
CSR به معنای این است که پردازش ها به صورت داینامیک در سیستم کاربر انجام میشوند. به عبارت دیگر جاوا اسکریپ وب سایت در مرورگر رندر خواهد شد. این موضوع باعث خواهد شد کراولر موتور جستجو به محتوای صفحه دسترسی نداشته باشد و سئو وب سایت تضعیف خواهد شد. در CSR قسمت ضروری html به همراه جاوا اسکریپت توسط مرورگر دریافت میشود. رندرینگ سمت کلاینت سرعت لود اولیه کمی دارد زیرا مرورگر باید محتوا را از سرور دانلود کند و در سیستم کلاینت آن را رندر کند.
پس از لود اولیه، سرعت لود وب سایت CSR بیشتر است زیرا صفحه سایت بدون نیاز به لود مجدد، امکان آپدیت شدن به صورت داینامیک را دارد.
داینامیک رندرینگ و سئوی وب سایت
در سایت CSR پردازش داده ها در سمت کلاینت انجام میشود. سایت هایی که کدنویسی بک اند آن ها با جاوا اسکریپت نوشته شده است، از روش CSR برای رندرینگ استفاده میکنند. از آن جایی که گوگل فایل های جاوا اسکریپت را کراول نمیکند، یک سایت CSR ایندکس نخواهد شد.
برای این موضوع راه حلی است که داینامیک رندرینگ نامیده میشود. در سایت های داینامیک رندرینگ اگر user agent گوگل بات وارد سایت شود، سرور وب سایت را به صورت SSR لود خواهد کرد و اگر یوزر کاربر معمولی باشد، سرور وب سایت را به حالت CSR لود خواهد کرد.
فواید داینامیک رندرینگ برای سئو
ساخت وب سایت به حالت داینامیک رندرینگ یا DR شامل مزیت های CSR و SSR است:
- محتوای صفحات وب سایت به راحتی توسط موتور جستجو ایندکس میشود
- سرعت لود اولیه وب سایت بالا است
- سرعت لود وب سایت بعد از بارگزاری اولیه بالا است
- کاهش بار وارده بر سرور و هزینه های نگهداری سرور
در این مطلب در مورد تاثیر داینامیک رندرینگ بر سئوی سایت مطالب مفیدی بیان کردیم. شرکت میانبر، سئو در مشهد را با عالیترین کیفیت انجام میدهد.