جی متریکس چیست؟ GT METRIX به عنوان یک ابزار سئو رایگان شناخته میشود که کارایی یا Performance سایت را ارزیابی میکند تا بتواند گزارش دقیقی از عملکرد سایت ارائه دهد. متخصصان سئو میتوانند با بررسی عملکرد وبسایت سرعت بارگذاری و بازدهی آن را بیشتر کنند. رایگان بودن آن باعث شده تا وبسایتهای زیادی بخواهند سرعت خودشان را با استفاده از از دو موتور قدرتمند Google Page Speed و YSlow این ابزار بررسی کنند تا نمره دقیق جزئیات صفحه سایتشان مشخص شود. بررسی پرفورمنس وبسایت با این معیارها انجام میشود:
- FCP
- SI
- LCP
- TTI
- TBT
- CLS
با این ابزار کارشناسان سئو میتوانند برای کسب و کار خود طراحی سایت حرفهای داشته و روی افزایش سرعت آن کار کنند. زمانی که این ابزار در حال بررسی سایت است، یعنی در پروسه رندرینگ از لحظه اول بارگزاری عکسها تا نشان داده شدن نوشتهها، تمام مدت عملکرد آن ضبط و یا به قولی فیلم برداری میشود.
GTmertix چه مواردی را اندازه گیری میکند؟
Gtmetrix با استفاده از 3 فاکتور مهم عمکلرد وبسایت شما را اندازه گیری میکند و گزارشی قابل قبول مانند موارد زیر ارائه میکند:
زمان بارگذاری صفحه: از 0 تا 100 زمان بارگذاری سایت شما در مرورگر سنجیده میشود و در قالب گزارش ارائه میشود.
سایز کل صفحه: سایز تک تک جزئیات صفحه که شامل کدها و فایلها است، سنجیده میشود که فاکتور مهمی در راستای بارگذاری سایت است.
تعداد کل درخواستها: حجم درخواستهای بارگذاری برای لود یک صفحه جمع آوری شده و به شما گزارش داده میشود.
انواع آپشنهای جی تی متریکس
زمانی که شما با اکانتتان Login شوید، به پنل کاربری یا همان داشبورد انتقال پیدا میکنید. در قسمت پایین در همان دشبورد، فیلدی دیده میشود که مخصوص بارگذاری لینک سایت شما است. جی متریکس مانند ابزار اسکریمینگ فراگ میتواند شما را در بهینه سازی وبسایت چندین قدم جلو بیندازد پس با دقت بخشهای مختلف آن را بخوانید.
آپشنهای آنالیز (analysis options)
پس از بارگذاری لینک خود در زیر دکمهی آنالیز یک فیلد با نام analysis options وجود دارد که برای تنظیمات پیشرفتهتر است. با زدن آن دکمه یک پنل از تنظیمات برایتان باز میشود که شامل:
فرمت تست (test format)
با این مزیت میتوانید مشخص کنید که کجا و چگونه لینک شما در ابزار جی تی متریکس مورد بررسی قرار بگیرد.
تست لینک در کجا؟ (test URL in) : فیلد اول منطقه مورد بررسی را نشان میدهد و قابلیت انتخاب دارد. این منطقه به صورت پیشفرض روی کانادا است. ایران به دلیل تحریم در این میان قرار نداشته و باید منطقه دیگری را انتخاب کنید یا بگذارید روی گزینه پیشفرض یا Default بماند.
مرورگر (using) : این بخش مربوط به استفاده از مرورگر مورد نظر شماست که گزینه پیش فرض آن بر روی مرورگر کروم قرار دارد. اما گزینههای بعدی آن مربوط به مرورگر موبایلهای مختلف است که سیستم عاملهای مختلفی دارند. در این قسمت سرعت و کاربرد سایت شما در مرورگرهای مختلف سنجیده میشود.
واحد سرعت (with) : سرعت سایت شما با استفاده از شبیه سازهای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد تا بتوانید متوجه سرعت بارگذاری وبسایت خود شوید.
آپشنها (options)
در این بخش که دومین قسمت analysis options هست، 2 آپشن کاربردی قرار دارد.
ساخت ویدیو (create video): این آپشن با پایین آوردن سرعت لود سایت تا 4 برابر توسط جی تی متریکس، بررسی دقیقی از صفحه سایت در اختیارتان قرار میدهد. با استفاده از این قابلیت میتوانید روی شناسایی دقیق صفحه وبسایت و رندرینگ آن بپردازید تا بتوانید مشکلات خودتان را رفع کنید.
مراحل رندر کردن (rendering) وبسایت با gtmetrix:
- کلیک روی وبسایت شما
- ظاهر شدن اولین المان یا تصویر
- بارگذاری نوشتهها
- وضعیت پیوستگی متنی سایت و مشخصات آن
بلاک تبلیغات (adblock plus) : این بخش نمیگذارد تبلیغات وبسایت شما نمایش داده شود تا بتوانید تاثیر آن روی سرعت و نمایش را درک کنید.
تاریخچه URLهای بررسی شده
در صورت باز کردن یک اکانت در جی تی متریکس، در انتهای صفحه اول و در زیر آنالایز آپشن، لیستی از URLهای بررسی شده برای شما نشان داده میشود. در واقع این ابزار هر دفعه به صورت خودکار لینکهای وارد شده را در قسمتی ذخیره میکند. میتوانید این لیست را با فیلترهای مختلف مورد نیازتان بررسی کنید و در نهایت میزان پیشرفت را مشاهده و یا سایت ها را بسیار سریع با یکدیگر مقایسه کنید.
معیارهای سنجش gtmetrix در Speed Visualization (تجسم سرعت)
این ابزار برای سنجیدن صفحات سایت و سرعت آنها، بخشهای مختلف را از زمان لود it’s happening تا آخرین مرحله it’s delightful (لذت بخش بودن) با معیارهای مختلفی مورد بررسی قرار میدهد.
معیار TTFB یا مقدار زمان دریافت اولین بایت (Time To First Bite)
برای بارگذاری یک سایت تعداد زیادی از دستورات از مرورگر (browser) به سمت سرور فرستاده میشود که بعد از بررسی این ریکوئستها، به آنها پاسخ داده میشود. به اولین بایتی که مرورگر شما در قالب پاسخ از سمت سرور دریافت میکند، TTFB میگویند.
پس منطقی به نظر میآید که هرچه زمان دریافت اولین بایت از سمت سرور کمتر باشد، لود سایت شما سریعتر است و بر تجربه کاربری (UX) از صفحه شما تاثیر میگذارد. زیرا کاربرها معمولا حوصله چندانی برای انتظار طولانی ندارند. بالا بودن زمانِ لود در فرانتاند (Front End) سایت نیز تاثیر میگذارد. این باعث میشود تا وقتی که سایت شما به بارگذاری کامل برسد، کاربر بخشهایی از صفحه شما را خالی میبیند. اگر بر روی TTFB در بکاند (Back end) دقت زیادی داشته باشید، بر روی بهبود فرانتاند نیز تاثیر میگذارد.
در واقع TTFB برابر و مترادف با سرعت وبسایت نیست، بلکه به طور کلی سنجش مدت زمان اندازه گیری پاسخگویی است. همانطور که گفته شد کاهش نمره TTFB بر روی تعامل کاربر با سایت شما و تبدیل او به یک مشتری همیشگی تاثیر میگذارد.
اگر زمان این معیار در سایت شما زیر 200 میلی ثانیه باشد خوب است، و اگر بالا تر از آن و مثلا 600 میلی ثانیه باشد، احتمالا مشکلی در ارسال و دریافت از سرور شما وجود دارد و باید آن را بررسی کنید.
ملاک FCP و یا اولین رنگ محتوایی (First Contentful Paint)
به طور کلی FCP را به عنوان مدت زمان مورد نیاز کاربر برای دیدن اولین محتوا (متن یا تصویر) میشناسیم. از این رو این fcp یک معیار کاربر محور مهم برای بررسی و اندازه گیری سرعت یک سایت است. در نتیجه این معیار نیازمند مشاهده و ارائه متون و تصاویر برای شروع بررسی دارد.
اگر سرعت First Contentful Paint، کمتر از 1.8 ثانیه و یا خود آن باشد، سرعت قابل قبول و خوبی دارد. اما اگر بیشتر از 3 ثانیه باشد، سایت شما کند است و نیاز دارید که به عنوان مثال از تصاویر کوچکتر و یا کم حجمتر استفاده کنید.
معیار TTI یا مدت زمان تعال پذیری (Time To Interactive)
این فاکتور وظیفه بررسی سایت تا تعامل کامل را بر عهده دارد، 15 درصد از نمره کل عملکرد سایت شما را به خود اختصاص میدهد. بهینه سازی این قابلیت باعث پیشرفت در تعامل سایت میشود.
لیستی از معیارهای مهم برای گرفتن نمره بالا:
- بهینه کردن (optimize) کردن اجرای جاوا اسکریپت: به عنوان مثال کتابخانههای بزرگ JS را با کوچکترها جایگزین کنید و یا جاوا اسکریپتهای بدون استفاده را حذف کنید. همچنین میتوانید با کمتر کردن بار کاری (Main_thread) به اوپتیمایز کردن آن کمک کنید.
- کمتر کردن میزان درخواستها (requests): پایین آوردن میزان دستورات درخواستی مانند تصاویر، صدا، فیلم، متن و… در سایت کار سرور را سبکتر و در نتیجه باعث بهبود سرعت میشود.
- استفاده از Resource Hints برای افزایش سرعت و ارتباطات اولیه: برای اینکه کلاینتها بتوانند از شهرهای دیگر به یک سایت دسترسی سریع داشته باشند، آن صفحه بر روی سرورهای مختلفی در مشهد، شیراز، اصفهان و … بارگذاری میشود. در نتیجه کاربرها میتوانند با دسترسی مستقیم به سایت مربوطه، افزایش سرعت را حس کنند.
نمره خوب برای TTI بین 0 تا 3.8 ثانیه است ، 3.9 تا 7.3 ثانیه وضعیت متوسط و نمره بالای 7.3 به معنای عملکرد ضعیف است.
توجه داشته باشید که یک کارشناس سئو حرفهای باید به این موارد تسلط کافی داشته باشد.
معیار LCP و یا بزرگترین المان در صفحه (Largest Contentful Paint)
این معیار یکی از مواردی است که گوگل به آن اهمیت زیادی میدهد و یکی از معیار های سنجش و رتبه بندی SEO سایت است. این معیار 25 درصد از کل نمره سایت را در گوگل به خود اختصاص میدهد، در نتیجه وبسایتهایی که lcp پایینی دارند، در رتبه بندی گوگل بالا نمیآیند.
چه مواردی باعث بهبود LCP میشود:
- بارگیری سریعتر منابع و یا به قولی کاهش پاسخگویی سرور.
- حذف رفتارهای مسدود کننده رندر که سرعت لود کردن را پایین میآورد.
- بهینه سازی تصاویر و ویدیوها از لحاظ اندازه، حجم، فرمت و …
زمان یک سایت با LCP خوب 2.5 ثانیه است، بین 2.5 تا 4 متوسط و از 4 ثانیه بالاتر یک LCP ضعیف است.
معیار TBT یا کل زمان مسدود سازی (Total Blocking Time)
TBT روی نمره سایت شما چیزی حدود 25 درصد تاثیر دارد. در بهینه سازی سرعت مهمترین معیار حساب میشود. این فاکتور بار کاری یا همان main threadهای طولانی (که بیشتر از 50 میلی ثانیه طول میکشند) سایت را مسدود میکند تا به یک عملکرد بهتر دست پیدا کند. در مرحله بعد زمان المانهای مسدود شده محاسبه شده و همه نتایج با هم جمع میشوند. اگر کل زمانهای جمع شده در یک سایت برای TBT بین 0 تا 300 میلی ثانیه باشد، خوب است(برچسب سبز). اگر بین 300 تا 600 میلی ثانیه باشد، متوسط (برچسب نارنجی) است و اگر بالاتر از 600 میلی ثانیه باشد عملکرد ضعیف تلقی میشود(برچسب قرمز).
وظایفی که بالای 50 ثانیه طول میکشد، مسدود میشود. به عنوان مثال زمان لود یک المان 260 میلی ثانیه است، پس 210 میلی ثانیه آن باید مسدود شود. در نهایت تمام تایمهای مسدود شده با هم جمع میشوند.
فاکتور CLS یا همان بررسی میزان تراکم چیدمان (Cumulative Layout Shift)
هر دفعه که متن و یا المانی در تصویر جابجا شده یا تغییر کند، حرکت آن ثبت شده و در آخر روی نتیجه تاثیر میگذارد. مثلا شما در حال خواندن یک مقاله هستید و به طور ناگهانی پیام یا تبلیغی روی صفحه ظاهر میشود که صفحه را به سمت بالا یا پایین اسکرول کرده و جابجا میشود، شما خط را گم کرده و کلافه میشوید. این موضوع روی نمره CLS تاثیر میگذارد. نمره cls هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی از 0.1 ثانیه که به معنای “خوب” تا 0.25 ثانیه که عملکرد “ضعیف” است.
معیار های Performance
- FCP
- SI
- LCP
- TTI
- TBT
بخش های مختلف Waterfall
- All
- HTML
- CSS
- JS
- XHR
- Fonts
- Images
- Other
سخن تکمیلی
شرکت دیجیتال مارکتینگ میانبر سعی کرد تا جزئیات هرکدام از آپشنهای ابزار جی متریکس را به صورت حرفهای توضیح دهد. اگر میخواهید این اطلاعات را به صورت عملی و با مثالهای بیشتر یاد بگیرید در دوره کارآموزی سئو استودیو میانبر این خدمت به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.
نیاز به خدمات سئو وب سایت در تهران یا سئو در مشهد دارید؟
با ما تماس بگیرید 09158989340
3 پاسخ
جی تی متریکس دقیقتر هست یا google isnsight ؟
fcp رو چطوری رفع کنیم؟
خیلی مختصر و عالی👌