جی تی متریکس چیست؟ (GT METRIX)

جی تی متریکس با تاثیر بر سرعت بارگذاری در سایت، که یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذار بر سئو سایت هست، بازدهی سایت را بالا میبرد.

این ابزار یکی از معروف ترین سرویس های 2 شرکت گوگل و یاهو است و در واقع از همان روش های لایت هاوس (lighthouse) ورژن جدیدتر، استفاده میکند. جی تی متریکس با دقت بسیار بالا وب سایت شما را مورد بررسی قرار میدهد، و نتایج بسیار دقیقی در حوزه های مختلف به شما ارائه میدهد.از انجایی که سرعت بارگذاری و کلا سرعت سایت یکی از عوامل بسیار پر اهمیت بر عملکرد سایت است، اندازه گیری ان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. و این کار باید چند بار در هفته در زمان های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، این کار باعث میشود بتوانیم میانگین سرعت سایت را گرفته، سرعت واقعی انرا پیدا و در جهت بهبود آن قدم برداریم.

جی تی متریکس فراتر از انچه که میبینید است. یعنی تنها برای گذاشتن لینک سایت و دیدن وضعیت ان نیست. با این ابزار شما میتوانید علاوه بر دیدن گزارشی در رابطه با پرفورمنس سایتتون، سرعت سایت و رسپانسیو بودن ان، عملکرد سایتتون رو در مواردی که ضعیف هست با استفاده از خود این ابزار بهتر کنید و انرا اپگرید کنید.

زمانی که این ابزار در حال بررسی سایت است، یعنی در پروسه رندرینگ از لحظه اول بارگزاری عکس ها تا نشان داده شدن نوشته ها، تمام مدت عملکرد آن ضبط و یا به قولی فیلم برداری میشود.

انواع اپشن های جی تی متریکس

زمانی که شما با اکانتتان لاگ این شوید، به پنل کاربری یا همان دشبورد منتقل میشید. در قسمت پایین در همان دشبورد، فیلدی میبینید که مخصوص بارگذاری لینک سایت شماست.

آپشن های انالایز (analysis options)

زمانی که ادرس لینک خودتون رو بارگذاری میکنین، روبروی ان و در زیر دکمه ی analyze  یک فیلد با نام analysis options رو میبینید که برای تنظیمات پیشرفته تر است. با زدن ان دکمه یک پنل از تنظیمات براتون باز میشه که شامل :

فورمت تست (test format)

با این اپشن شما میتوانید مشخص کنید که کجا و چگونه میخواین لینکتون در ابزار جی تی متریکس مورد بررسی قرار بگیرد.

تست لینک در کجا؟ (test URL in) : فیلد اول در مورد منطقه‌ای است که میخواهد لینک شمارا مورد بررسی قرار دهد، که صورت پیش فرض (default) بر روی ونکوور کانادا قرار دارد. البته بنا به دلایلی لوکیشن ایران در بین انها قرار ندارد، در نتیجه اجازه دهید بر روی همان گزینه پیش فرض باقی بماند.

مرورگر (using) : در این بخش همانطور که از اسمش پیداست، مربوط به استفاده از مرورگر مورد نظر شماست که گزینه پیش فرض آن بر روی مرورگر کروم قرار دارد. اما گزینه های بعدی آن که عمدتا مربوط به مرورگر های موبایل های مختلف با سیستم عامل های مختلف است نیز، قابل استفاده است. دلیل استفاده از این گزینه مقایسه سرعت و کاربرد سایت شما داخل مرورگر های مختلف است.

واحد سرعت (with) : این قسمت با شبیه سازی و مقایسه سرعت سایت شما با واحد های مختلف اندازه گیری سرعت، به شما کمک میکند تا متوجه شوید هر کدام از انها چگونه سرعت لود کردن در سایت شمارا تحت تاثیر قرار میدهد.

آپشن ها (options)

در این بخش که دومین قسمت analysis options هست، 2 اپشن کاربردی قرار دارد.

ساخت ویدیو (create video) : این اپشن با پایین اوردن سرعت لود سایت تا 4 برابر توسط جی تی متریکس، بررسی بسیار دقیق تری از سایت شما در اختیارتان قرار میدهد. این اپشن کمک به شناسایی دقیق سایت و رندرینگ ، و شناسایی دیگر مشکلات در بارگذاری صفحه، میکند.

با یک بریک کوتاه به توضیح رندرکردن (rendering) میپردازیم : رندر کردن یک سایت یعنی از لحظه ای که بر روی سایت شما کلیک میشود و داده های سایت شما به دست مرورگر ها میرسد تا زمانی که اولین المان و یا تصویر ظاهر میشود، معنی تصاویر، بارگذاری نوشته ها، وضعیت پیوستگی متنی سایت شما و تمام مشخصات صفحه ظاهر میشود ، این ابزار با توجه به تمام این داده ها و معیار های سنجش اینترنت، سرعت سایت شما را مسجند.

بلاک تبلیغات (adblock plus) : این مورد با جلوگیری از لود شدن تبلیغات درون سایت شما، به شما نشان میدهد این تبلیغات چه تاثیری بر روی سرعت و نمایش صفحه شما میگذارد. در نتیجه میتوانید مشخص کنید که حتی کدام تبلیغ ها باعث پایین اوردن رتبه سایت شما میشود.

تاریخچه URL های بررسی شده

در صورت باز کردن یک اکانت در جی تی متریکس، در انتهای صفحه اول و در زیر آنالایز آپشن، لیستی از URL های بررسی شده برای شما نشان داده میشود. در واقع این ابزار هر دفعه به صورت خودکار لینک های وارد شده را در قسمتی زخیره میکند. شما همچنین میتوانید این لیست را با فیلتر های مختلف مورد نیازتان بررسی کنید و در نهایت میزان پیشرفت را مشاهده و یا سایت هارا بسیار سریع با یکدیگر مقایسه کنید.

عکس

معیار های سنجش gtmetrix در Speed Visualization ( تجسم سرعت)

این ابزار برای سنجیدن صفحات سایت و سرعت آنها، بخش های مختلف را از زمان لود it’s happening تا اخرین مرحله it’s delightful (لذت بخش بودن) با معیارهای مختلفی مورد بررسی قرار میده.

معیار TTFB یا زمان تا دریافت اولین بایت (Time To First Bite)

همانطور که میدانید برای بارگذاری یک سایت تعداد زیادی از دستورات از مرورگر (browser) به سمت سرور فرستاده میشود که بعد از بررسی این ریکووست ها، به آنها پاسخ میدهد. به اولین بایتی که مرورگر شما در قالب پاسخ از سمت سرور دریافت میکند، TTFB میگویند.

پس منطقی به نظر می آید که هرچه زمان دریافت اولین بایت از سمت سرور کمتر باشد، لود سایت شما سریعتر است و بر تجربه کاربری (UX) از صفحه شما تاثیر میگذارد زیرا معمولا کاربرها حوصله چندانی برای انتظار طولانی ندارند. همچنین بالا بودن زمانِ لود در  فرانت اند (Front End) سایت نیز تاثیر میگذارد، این باعث میشود تا وقتی که سایت شما به بارگذاری کامل برسد، کاربر بخش هایی از صفحه شمارا خالی میبیند. اگر بر روی TTFB در بک اند (Back end) دقت زیادی داشته باشید، بر روی بهبود فرانت اند نیز تاثیر میگذارد.

در واقع TTFB برابر و مترادف با سرعت وبسایت نیست، بلکه به طور کلی سنجش مدت زمان اندازه گیری پاسخگویی است. همانطور که گفته شد کاهش نمره TTFB بر روی تعامل کاربر با سایت شما و تبدیل اون به یک مشتری همیشگی تاثیر میگذارد.

اگر زمان این معیار در سایت شما زیر 200 میلی ثانیه باشد خوب است، و اگر بالا تر از آن و مثلا 600 میلی ثانیه باشد، احتمالا مشکلی در ارسال و دریافت از سرور شما وجود دارد و باید آن را بررسی کنید.

ملاک FCP و یا اولین رنگ محتوایی (First Contentful Paint)

به طور کلی FCP را به عنوان مدت زمان مورد نیاز کاربر برای دیدن اولین محتوا (متن یا تصویر) میشناسیم. از این رو این fcp یک معیار کاربر محور مهم برای بررسی و اندازه گیری سرعت یک سایت است. در نتیجه این معیار نیازمند مشاهده و ارائه متون و تصاویر برای شروع بررسی دارد.

اگر سرعت First Contentful Paint، کمتر از 1.8 ثانیه و یا خود آن باشد، سرعت قابل قبول و خوبی دارد. اما اگر بیشتر از 3 ثانیه باشد، سایت شما کند است و نیاز دارید که به عنوان مثال از تصاویر کوچک تر و یا کم حجم تر استفاده شود.

معیار TTI یا مدت زمان تعال پذیری (Time To Interactive)

این فاکتور مهم سنجش زمان تعامل کامل سایت، 15 درصد از نمره کل عملکرد ساییتان را به خود اختصاص میدهد. این موضوع نشانه دهنده اهمیت بسیار بالای این اصل است و بهینه ساختن این ملاک باعث پیشرفت تعامل سایت میشود و به کاربران سایت شما در استفاده بهینه کمک شایانی میکند.

اگر برای شما سوال شده است که چگونه میتوان نمره خوبی در این معیار مهم گرفت! در ادامه برای شما لیست کرده ام.

  1. بهینه کردن (optimize) کردن اجرای جاوا اسکریپت : به عنوان مثال کتابخانه های بزرگ JS را با کوچکتر های جایگزین کنید. و یا جاوا اسکریپت های بدون استفاده را حذف کنید.همچنین میتوانید با کمتر کردن بار کاری ( Main_thread ) به اوپتیمایز کردن آن کمک کنید.
  2. کمتر کردن میزان درخواست ها (requests) : به این صورت که با پایین آوردن میزان resource ها (یعنی دستوراتی که از طرف سایت ممکن است به سرور برود مانند تصاویر، صدا، فیلم ، متون و … ) در سایت، کار سرور سبک تر و در نتیجه سرعت آن پایین میاید.
  3. استفاده از Resource Hints برای افزایش سرعت و ارتباطات اولیه: با یک مثال برای شما توضیح میدهم. برای اینکه کلاینت های مختلف از شهر های دیگر بتوانند به یک سایت دسترسی سریع داشته باشند، آن صفحه بر روی سرور های مختلفی در مشهد ، شیراز ، اصفهان و … بارگذاری میشود. در نتیجه شما در هر کدام از این شهرها باشید دسترسی بسیار مستقیمی به سایت مورد نظرتان دارید.

نمره خوب برای TTI بین 0 تا 3.8 ثانیه است ، 3.9 تا 7.3 ثانیه وضعیت متوسط و نمره بالای 7.3 به معنای عملکرد ضعیف است.

معیار LCP و یا بزرگترین المان در صفحه (Largest Contentful Paint)

این معیار یکی از موردهاییست که گوگل به آن اهمیت زیادی میدهد و یکی از معیار های سنجش و رتبه بندی SEO سایت است. این معیار 25 درصد از کل نمره سایت را در گوگل به خود اختصاص میدهد، در نتیجه وبسایت هایی که lcp پایینی دارند، در رتبه بندی گوگل بالا نمی آیند.

ممکن برای شما سوال شود که چه چیزهایی باعث بهبود بخشیدن LCP میشود:

  1. بارگیری سریعتر منابع و یا به قولی کاهش پاسخگویی سرور.
  2. حذف رفتار های مسدود کننده رندر که سرعت لود کردن را پایین میاورد.
  3. بهینه سازی تصاویر و ویدیو ها از لحاظ اندازه ، حجم ، فرمت و …

زمان یک سایت با LCP خوب 2.5 ثانیه است، بین 2.5 و 4 متوسط و از 4 ثانیه بالاتر یک LCP ضعیف است.

معیار TBT یا کل زمان مسدود سازی (Total Blocking Time)

ملاک سنجش TBT، بخش زیادی در حدود 25 درصد از نمره کل اختصاص یافته به سایت را در بر میگیرد. بنابراین مهمترین معیار و برترین تمام آنها به حساب می آید. این یکی از فاکتور هاییست که بار کاری یا همان main thread های طولانی (که بیشتر از 50 میلی ثانیه طول میکشند) را مسدود میکند تا به یک عملکرد بهتر بدون تاثیر گذاری بارهای سنگین! دست پیدا کند. پس از این تنها کافیست زمان المان‌های مسدود شده محاسبه شده و همه نتایج با هم جمع شوند. اگر کل زمان های جمع شده در یک سایت برای TBT بین 0 تا 300 میلی ثانیه باشد خوب است (برچسب سبز) . اگر بین 300 تا 600 میلی ثانیه باشد متوسط (برچسب نارنجی) ، و اگر بالاتر از 600 میلی ثانیه باشد عملکرد ضعیف تلقی میشود (برچسب قرمز) .

پس همانطور که گفته شد، تنها زمان اضافه وظایفی که بالای 50 میلی ثانیه هستند مسدود میشود. به عنوان مثال زمان لود یک المان 260 میلی ثانیه است، پس 210 میلی ثانیه آن باید مسدود شود. در نهایت تمام تایم های مسدود شده با هم جمع میشوند.

فاکتور CLS یا همان بررسی میزان تراکم چیدمان (Cumulative Layout Shift)

به طور کلی و با زبان ساده، هردفعه که متنی و یا المانی در تصویر جابجا میشود و یا تغییر میکند، حرکت آن ثبت شده در نتیجه اخر تاثیر میگذارد. برای درک بهتر، به عنوان مثال شما در حال خواندن یک مقاله هستید و به طور ناگهانی پیامی بر روی صفحه ظاهر میشود که صفحه را به سمت بالا یا پایین اسکرول میکند و جابجا میشود، نتیجه این است که شما خط را گم میکنید و کلافه میشوید. و یا مانند نمایش یک تبلیغ که بدون هماهنگی ظاهر میشود و صفحه را بهم ریخته و یا به صفحه دیگری میبرتتان.

پس تمام این تغییرات ناگهانی ثبت شده و مجموعه آنها بر روی امتیاز نهایی این بخش تاثیر میگذارد. به همین دلیل است که Cumulative Layout Shift یکی از مهمترین معیار های تجربه کاربری در جی تی متریکس است.

نمره cls هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی از 0.1 ثانیه که به معنای “خوب” است تا 0.25 ثانیه که عملکرد “ضعیف” است.

معیار های Performance

  • FCP
  • SI
  • LCP
  • TTI
  • TBT
  • CLS

بخش های مورد بررسی قرارگرفته در structure و یا ساختار

بخش های مختلف Waterfall

  • All
  • HTML
  • CSS
  • JS
  • XHR
  • Fonts
  • Images
  • Other

بخش Video و یا فیلم لود صفحه (Page Load Video)

گزارش تاریخچه History

بخش مقایسه Compare

تنظیمات سایت Page Settings

بررسی سایت بر روی روتین Monitor

4.3/5 - (9 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب
سفارش و طراحی لوگو با لوگوداک