اپلیکیشن اینستاگرام (Instagram)؛ یک رسانه و شبکه اجتماعی آنلاین برای اشتراک گذاری فیلم و تصاویر است که برای تبلیغات اینترنتی نیز کاربرد دارد. اینستاگرام در تاریخ شیشم اکتبر سال 2010 توسط وین سیستروم تاسیس شد. اینستاگرام در حال حاضر (2024) 1.4 میلیارد کاربر دارد و انتظار می رود تا سال 2028، 1.77 میلیارد کاربر اینستاگرام در سراسر جهان وجود خواهد داشت. داستان ظهور اینستاگرام، افسانه سیلیکون ولی بسیار پر فراز و نشیبی است که مطالعه تاریخچه آن قطعا برای شما جالب خواهد بود، پس این مقاله را از دست ندهید.
تاریخچه اینستاگرام جلد اول: تولد
اینستاگرام در تاریخ شش اکتبر سال 2010 توسط وین سیستروم تاسیس شد. اینستاگرام در ابتدا با هدفی برای عکاسی با موبایل و منتشر کردن عکسها ایجاد شد اما رفته رفته کاربرد آن تغییر پیدا کرد و حالا از آن میتوان به عنوان یک رسانه کامل نام برد که ارسال پیام و به اشتراک گذاشتن عکس و ویدئو در آن به آسانی امکان پذیر است. که تنها با ساخت اکانت در اینستاگرام به تمام آنها میتوانید دسترسی داشته باشید.
در واقع کوین سیستروم با اینکه هیچ دانشی در زمینه علوم کامپیوتری نداشت و توانست کدنویسی را در یک شرکت مربوط به گردشگری آموزش ببیند. نتیجه این تلاش اپلیکیشنی به نام Burbn بود. نحوه کار این برنامه به این صورت بود که با ثبت نام کاربران میتوانستند عکسهای خود را به اشتراک بگذارند؛ اگرچه در آن زمان برنامههایی بصورت چت فقط محبوب بودند اما قابلیت اشتراک عکس این برنامه بسیار خاص، مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت.
در ادامهی توسعه برنامه Burbn مایک کریگر هم به تیم اضافه شد و این دو نفر تمرکز بیشتری در عکسهایی که با گوشی موبایل گرفته میشد داشتند و بر روی برنامههای پیشرو در زمینه عکاسی دقت بیشتری کردند. در آن زمان بود که آنها اسم اپلیکیشن را با کلمات camera instant و telegram ترکیب کردند و در انتها نام instagram خلق شد.
تاریخچه اینستاگرام جلد دوم: سرمایه گذاری ریسک پذیر در سال 2010
نقطه عطف مهمی در تاریخچه اینستاگرام در مارس 2010 رخ داد. زمانی که سیستروم در یک مهمانی برای استارتاپ مستقر در سیلیکون ولی، شرکت کرد. در این مهمانی، سیستروم با دو سرمایهگذار از Baseline Ventures و Andreessen Horowitz ملاقات کرد.
پس از نشان دادن نمونه اولیه برنامه خود، آنها تصمیم گرفتند جلسه دیگری با یکدیگر داشته باشند. پس از اولین ملاقات آنها، سیستروم تصمیم گرفت کار خود را رها کند و بر بربن تمرکز کند. در عرض دو هفته، او 500000 دلار سرمایه اولیه را از Baseline Ventures و Andreessen Horowitz برای توسعه بیشتر سرمایه گذاری کارآفرینی خود جمع آوری کرد.
این سرمایه اولیه به سیستروم اجازه داد تا شروع به ایجاد تیمی از افراد برای حمایت از سرمایه گذاری خود کند. اولین کسی که به او پیوست مایک کریگر 25 ساله بود. کریگر همچنین فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد، قبلاً به عنوان مهندس و طراح تجربه کاربری در پلتفرم رسانه اجتماعی Meebo کار کرده بود. این دو از زمان دانشجویی در استنفورد یکدیگر را می شناختند و اولین برنامه های رشد اینستاگرام چیده شد.
تاریخچه اینستاگرام جلد سوم: چرخش به یک برنامه اشتراک گذاری عکس
پس از پیوستن کریگر، آن دو برنامه باربن را مورد ارزیابی مجدد قرار دادند و تصمیم گرفتند در درجه اول بر روی یک چیز تمرکز کنند. عکس هایی که به طور خاص در دستگاه های تلفن همراه گرفته شده اند. آنها در آن زمان اپلیکیشن های پیشرو در رده عکاسی را به دقت مطالعه کردند. برای کریگر و سیستروم، برنامه Hipstamatic برای آنها بسیار قابل توجه بود.
چرا که این اپلیکیشن محبوب بود و ویژگیهای جالبی داشت که کاربران میتوانستند روی عکسهای خود، فیلتر اعمال کنند. با این حال، فاقد قابلیت اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی بود. سیستروم و کریگر پتانسیل ایجاد اپلیکیشنی را دیدند که پل هیپستاماتیک و پلتفرم رسانه اجتماعی مانند فیس بوک را ایجاد کند.
آنها یک گام به عقب برداشتند و امکاناتی عکس، کامنت و “لایک کردن” بربان را حذف کردند. در آن زمان بود که نام اپلیکیشن خود را به اینستاگرام تغییر دادند و دو کلمه instant و telegram را ترکیب کردند. آنها همچنین شروع به تمرکز بر بهبود تجربه اشتراک گذاری عکس کردند. قصد آنها از این برنامه این بود حداقل نیازهای کاربران را رفع کند. پس از هشت هفته تنظیم دقیق برنامه، آنها آن را به دوستان خود دادند تا آزمایش بتا و ارزیابی عملکرد آن انجام دهند. پس از رفع برخی از خطاهای نرم افزار، اینستاگرام را راه اندازی کردند.
تاریخچه اینستاگرام جلد پنجم؛ راه اندازی اپلیکیشن iOS
برنامه اینستاگرام در 6 اکتبر 2010 راه اندازی شد و در یک روز 25000 کاربر را جذب کرد. در پایان هفته اول، اینستاگرام 100 هزار بار دانلود شده بود و تا اواسط دسامبر تعداد کاربران به یک میلیون نفر رسید. زمان انتشار این برنامه اتفاقی بود زیرا آیفون 4 که یک دوربین جدید نیز داشت، فقط چند ماه قبل، در ژوئن 2010 عرضه شد. در آن زمان رشد اینستاگرام دیگر قابل توقف نبود و همه میدانستند رقیب بزرگی در حال ظهور است.
تاریخچه اینستاگرام جلد ششم: سرمایه گذاری اولیه
پس از افزایش سریع تعداد کاربران اینستاگرام، سرمایه گذاران بیشتری به این شرکت علاقه مند شدند. در فوریه 2011، اینستاگرام 7 میلیون دلار در دور سرمایه گذاری سری A جمع آوری کرد. یکی از سرمایه گذاران آنها Benchmark Capital بود که ارزش شرکت را حدود 25 میلیون دلار ارزیابی کرد. علاوه بر سرمایه گذاران نهادی، این شرکت توجه سایر شرکت های پیشرو در صنعت فناوری رسانه های اجتماعی از جمله توییتر و فیس بوک را به خود جلب کرد.
اگرچه این دور جدید تامین مالی به سیستروم و کریگر فرصت داد تا افراد بیشتری را استخدام کنند، بنیانگذاران تصمیم گرفتند شرکت را واقعاً کوچک نگه دارند و تقریباً ده ها کارمند داشت.
سیستروم جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر را از زمان کارآموزی در Odeo می شناخت. دورسی علاقه شدیدی به شرکت نشان داد و ایده خرید اینستاگرام را دنبال کرد. طبق گزارش ها، توییتر پیشنهاد رسمی حدود 500 میلیون دلاری در سهام ارائه کرد، اما سیستروم این پیشنهاد را رد کرد.
تاریخچه اینستاگرام جلد هفتم: فیسبوک چگونه اینستاگرام را به دست آورد؟
در سال 2012 مخاطبان اینستاگرام به حدود 27 میلیون رسیده بود و همچنین در آن سال نسخه اندروید آن روانه بازار شد و کمتر از 24 ساعت بیشتر از یک میلیون دانلود داشت. در آوریل همان سال مارک زاکربرگ موسس فیسبوک پیشنهاد یک میلیارد دلار برای خرید اینستاگرام را داد و شرطی هم که زاکربرگ گذاشت این بود که شرکت به طور جدا مدیریت شود و فیس بوک موفق شد تا این شبکه اجتماعی محبوب را به مبلغ 1 میلیارد دلار خریداری کند.
واگذاری اینستاگرام به شرکت حرفهای مانند فیسبوک باعث شد تا با تخصصی که در شبکه های اجتماعی داشتند رشد چشمگیری برای این اپلیکیشن هم بوجود آورند و طبق نظریه کارشناسان این حوزه، محبوبیت instagram از فیسبوک نیز بالاتر خواهد رفت.
تاریخچه اینستاگرام جلد آخر: افزودن ویژگی های جدید و عصری نوین در رسانه های اجتماعی
اگرچه اینستاگرام دارای ویژگیهای متنوعی است، اما اساساً، رابط برنامه به افرادی که یک حساب کاربری رایگان ایجاد کردهاند اجازه میدهد تا رسانهها را آپلود کنند – هم عکس و هم ویدیو. آنها همچنین عملکردهای ویرایش را افزایش داده اند: کاربران اینستاگرام می توانند فیلمبرداری و ویرایش کنند، زیرنویس ها و فیلترها را اضافه کنند و عکس ها و صداهای مختلف را بدون ترک برنامه ترکیب کنند.
کاربران اینستاگرام می توانند با جستجوی هشتگ ها و مکان ها، عکس ها و ویدیوهای دیگر کاربران را مرور کنند. آنها همچنین میتوانند در میان مجموعهای از محتوای پرطرفدار پیمایش کنند و با کلیک کردن روی دکمههایی که به آنها اجازه میدهد یک پست را «لایک» کنند یا یک نظر متنی به یک پست اضافه کنند، با عکسها و ویدیوهای دیگر کاربران تعامل داشته باشند. وقتی کاربر کاربر دیگری را دنبال میکند، به این معنی است که عکسها و ویدیوهای آن کاربر را به فید خود اضافه میکند.
اولین نسخه از برنامه اینستاگرام فقط به کاربران اجازه می داد رسانه های خود را با نسبت تصویر مربعی نمایش دهند (نسبت تصویر رابطه ای متناسب بین عرض و ارتفاع تصویر است). برای نسبت ابعاد مربع، ارتفاع و عرض تصویر یکسان است. این بدان معناست که کاربران اینستاگرام فقط میتوانستند رسانههایی را ارسال کنند که با عرض 640 پیکسل آیفون 4 در آن زمان (در سال 2010) مطابقت داشته باشد. در سال 2015، این ویژگی تغییر کرد و کاربران میتوانستند رسانههای بزرگتر (تا 1080 پیکسل) را آپلود کنند.
اینستاگرام از زمانی که برای اولین بار راه اندازی شد، یک ویژگی پیام رسانی و این قابلیت را برای کاربران اضافه کرده است که چندین تصویر یا ویدیو را در یک پست قرار دهند. در سال 2016، این برنامه قابلیت ایجاد “داستان ها” را اضافه کرد که پس از 2024 ساعت ناپدید می شوند. این با صدها میلیون کاربر به یکی از محبوب ترین ویژگی های برنامه تبدیل شده است.
برنامه های اینستاگرام و سرمایه گذاری برای آینده
پس از بررسی تاریخچه اینستاگرام بهتری است سری به برنامه های آینده آن بزنیم. تمرکز اینستاگرام بر اشتراک گذاری و کامنت گذاشتن عکس منجر به درجات بالایی از تعامل کاربران و بازاریابی دهان به دهان شد زیرا کاربران دوستان و خانواده خود را به پیوستن تشویق می کردند. رابط کاربری ساده و ویژگی های محبوب آن نیز باعث محبوبیت گسترده آن شد. این ترکیب باعث شد کاربرانی که بهطور بدنام دارای فاصله توجه کوتاهی هستند، در بسیاری از پستها حرکت کنند و به نوعی معتاد به استفاده از برنامه شوند.
در حالی که رشد کاربران از زمان خرید متا (فیسبوک سابق) به افزایش خود ادامه داده است، اینستاگرام تغییرات نسبتا کمی در برنامه ایجاد کرده است و به تجربه کاربری ساده و شهودی خود و تمرکز اصلی بر قابلیتهای اشتراکگذاری عکس و ویدئو پایبند است.
علیرغم قیمت بالای خرید، به نظر می رسد این شرکت سرمایه گذاری هوشمندانه ای از سوی متا بوده است. اینستاگرام زمانی که متا آن را در سال 2012 خریداری کرد، تنها 30 میلیون کاربر داشت. نیویورک تایمز. فیسبوک اینستاگرام را به قیمت یک میلیارد دلار میخرد. تا سال 2024، بیش از 1.4 میلیارد کاربر ماهانه در سراسر جهان داشت.
تاریخچه اینستاگرام در ایران
حال بیایم ببینیم تاریخچه شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران به چه صورت است؟
همانطور که گفتیم این اپلیکیشن در ابتدا برای گوشیهای آیفون فقط مورد استفاده بود و به همین علت که در ایران تعداد گوشیهای آیفون بسیار کم بود، دیرتر وارد شد با این وجود، توانست به سرعت جزو محبوبترین شبکههای اجتماعی قرار گیرد که از اقشار مختلف جامعه در آن حضور داشته باشند و طرفداران بسیاری پیدا کرد. متاسفانه هیچ آمار دقیقی از تاریخ ورود اینستاگرام به ایران وجود ندارد ولی بطور کلی حدود سال 91 مورد استفاده و محبوبیت ایرانیان قرار گرفت.
این پلتفرم جذاب در بعضی از کشورها فیلتر شده است و با اینکه در ایران به صورت کامل مانند فیسبوک، تلگرام و توئیتر فیلتر نیست اما به برخی از قابلیت های آن دسترسی نداریم مانند پروموت، که به کسب و کارها این امکان را میدهد تا از تبلیغات خود اینستاگرام استفاده کنند.
تعداد کاربران فعال ایرانی در اینستاگرام رتبه هفتم در جهان را به خود اختصاص داده است و تا به الان حدود 50 میلیون نفر در ایران از این پلتفرم استفاده میکنند.
یکی دیگر از دلایل محبوبیت اینستاگرام در ایران، وجود بستر مناسبی برای تبلیغات بیزینسها است. اینستاگرام مارکتینگ توسط اینفلوئنسرها و پیج های پربازدید انجام میشود که هزینه این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات تلویزیون، تبلیغات محیطی بسیار کمتر است و همچنین دسترسی به جامعه هدف در آن راحت تر است. نیاز به راهنمایی کاملتر دارید؟ مدیریت پیج اینستاگرام مشهد میانبر در خدمت شماست.
سوالات متداول تاریخچه اینستاگرام
سازنده اینستاگرام کدام کشور است؟
کوین یورک سیستروم کارآفرین و مهندس نرم افزار آمریکایی است که از اصلیترین موسسان شبکه اجتماعی اینستاگرام است.
اینستا چه سالی ساخته شد؟
اینستاگرام در تاریخ شیشم اکتبر سال 2010 توسط وین سیستروم تاسیس شد.
هدف از ساخت اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام در ابتدا با هدفی برای عکاسی با موبایل و منتشر کردن عکسها ایجاد شد اما رفته رفته کاربرد آن تغییر پیدا کرد و حالا از آن میتوان به عنوان یک رسانه کامل نام برد که ارسال پیام و به اشتراک گذاشتن عکس و ویدئو در آن به آسانی امکان پذیر است.