تاریخچه اینستاگرام

اپلیکیشن اینستاگرام (Instagram)؛ یک رسانه و شبکه اجتماعی آنلاین برای اشتراک گذاری فیلم و تصاویر است که برای تبلیغات اینترنتی نیز کاربرد دارد. اینستاگرام در تاریخ شیشم اکتبر سال 2010 توسط وین سیستروم تاسیس شد.

اینستاگرام در ابتدا برای عکاسی با موبایل و منتشر کردن عکس‌ها باشد اما رفته رفته کاربرد تغییر کرد و حالا از آن می‌توان به عنوان یک رسانه کامل نام برد که امکان ارسال پیام و به اشتراک گذاشتن عکس و ویدئو در آن به آسانی وجود دارد که تنها با ساخت اکانت در اینستاگرام به تمام آن‌ها می‌توانید دسترسی داشته باشید.

کوین سیستروم با اینکه هیچ دانشی در زمینه علوم کامپیوتری نداشت، توانست کدنویسی را در یک شرکت مربوط به سفر یاد بگیرد و اپلیکیشنی به نام Burbn ساخت. نحوه کار این برنامه به این صورت بود که با ثبت نام کاربران می‌توانستند عکس‌های خود را به اشتراک بگذارند؛ اگرچه در آن زمان برنامه‌هایی بصورت چت فقط محبوب بودند اما قابلیت اشتراک عکس این برنامه بسیار خاص و مورد توجه بود.

در ادامه‌ی توسعه برنامه Burbn مایک کریگر هم به تیم اضافه شد و این دو نفر تمرکز بیشتری در عکس‌هایی که با گوشی موبایل گرفته می‌شد داشتند و بر روی برنامه‌های پیشرو در زمینه عکاسی دقت بیشتری کردند. در آن زمان بود که آن‌ها اسم اپلیکیشن را با کلماتcamera  instant و telegram ترکیب کردند و در انتها نام instagram خلق شد.

هدف آن‌ها این بود که اینستاگرام به برنامه‌ای ساده که تجربه کاربری خیلی راحتی داشته باشد، برای اشتراک گذاری عکس‌ها تبدیل شود و در ابتدا نسخه ios آن فقط منتشر شد.

شبکه اجتماعی اینستاگرام در یک روز توانست 25هزار کاربر را جذب کند. این برنامه مورد توجه و محبوبیت کاربران، سرمایه گذاران و شرکت‌های بزرگی مثل فیسبوک و توئیتر قرار گرفت و پیشنهادات خریداری اینستاگرام داده شد، اما سیستروم پیشنهاد صاحب توئیتر، جک دورسی را که مبلغی حدود 500 میلیون دلار سهام بود را رد کرد.

فیسبوک چگونه اینستاگرام را به دست آورد؟

در سال 2012 مخاطبان اینستاگرام به حدود 27 میلیون رسیده بود و همچنین در آن سال نسخه اندروید آن روانه بازار شد و کمتر از 24 ساعت بیشتر از یک میلیون دانلود داشت. در آوریل همان سال مارک زاکربرگ موسس فیسبوک پیشنهاد یک میلیارد دلار برای خرید اینستاگرام را داد و شرطی هم که زاکربرگ گذاشت این بود که شرکت به طور جدا مدیریت شود و فیس بوک موفق شد تا این شبکه اجتماعی محبوب را به مبلغ 1 میلیارد دلار خریداری کند.

واگذاری اینستاگرام به شرکت حرفه‌ای مانند فیسبوک باعث شد تا با تخصصی که در شبکه های اجتماعی داشتند رشد چشمگیری برای این اپلیکیشن هم بوجود آورند و طبق نظریه کارشناسان این حوزه، محبوبیت instagram از فیسبوک نیز بالاتر خواهد رفت.

تاریخچه اینستاگرام در ایران

حال بیایم ببینیم تاریخچه شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران به چه صورت است؟

همانطور که گفتیم این اپلیکیشن در ابتدا برای گوشی‌های آیفون فقط مورد استفاده بود و به همین علت که در ایران تعداد گوشی‌های آیفون بسیار کم بود، دیرتر وارد شد با این وجود، توانست به سرعت جزو محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد که از اقشار مختلف جامعه در آن حضور داشته باشند و طرفداران بسیاری پیدا کرد. متاسفانه هیچ آمار دقیقی از تاریخ ورود اینستاگرام به ایران وجود ندارد ولی بطور کلی حدود سال 91 مورد استفاده و محبوبیت ایرانیان قرار گرفت.

این پلتفرم جذاب در بعضی از کشور‌ها فیلتر شده است و با اینکه در ایران به صورت کامل مانند فیسبوک، تلگرام و توئیتر فیلتر نیست اما به برخی از قابلیت های آن دسترسی نداریم مانند پروموت، که به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا از تبلیغات خود اینستاگرام استفاده کنند.

تعداد کاربران فعال ایرانی در اینستاگرام رتبه هفتم در جهان را به خود اختصاص داده است و تا به الان حدود 50 میلیون نفر در ایران از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت اینستاگرام در ایران، وجود بستر مناسبی برای تبلیغات بیزینس‌ها است. اینستاگرام مارکتینگ توسط اینفلوئنسرها و پیج های پربازدید انجام می‌شود که هزینه این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات تلویزیون، تبلیغات محیطی بسیار کمتر است و همچنین دسترسی به جامعه هدف در آن راحت تر است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب