بازاریابی درون گرا یا اینباند مارکتینگ که با نامهای بازاریابی داخلی، بازاریابی ربایشی و در زبان انگلیسی با عنوان inbound Marketing خوانده میشود، به نوعی از بازاریابی گفته میشود که تمرکز آن در جذب مخاطب بر اساس نیازمندی مخاطب است. بازاریابی درون گرا در مقابل بازاریابی برون گرا است. به نوعی میتوان گفت که بازاریابی داخلی یک روش تبلیغات غیر مستقیم است.
تصور کنید مشتری برای نیاز به خرید یک فایل لایه باز در موتور جستجوی گوگل عبارت خرید فایل لایه باز را سرچ میکند، وب سایتهایی که رتبه مناسبی در این کلمه کلیدی دارند بدون آن که تبلیغات کنند در معرض انتخاب شدن توسط کاربر قرار دارند، به نوعی نیاز کاربر را پاسخ میدهند و آن کسب و کار ترجیح داده است به جای استفاده از روشهای بازاریابی برون گرا نرخ کلیک وب سایت خود را از روش بازاریابی اینباند افزایش دهد.
مزیتها و معایب مختلفی برای بازاریابی ربایشی وجود دارد:
- طولانی بودن برای کسب نتیجه
- هزینه کم و ارزان
- عدم اذیتهای رایج مشتری در روشهای دیگر