نیچ مارکت (Niche-market) یا نیچ مارکتینگ اصطلاحی است که مارکترها به بازارها یا خدمات یا محصولاتی میگویند که برندها و کسب و کارهای بزرگ بنابر دلایل مختلف تمایلی به کار در آن ندارند! نیچ مارکت یک اصطلاح رایج در میان اصطاحات حوزه مارکتینگ است. بذارین براتون با یک مثال کاملا توضیح بدم که نیچ مارکت یعنی چه! با شرکت تبلیغات میانبر همراه باشید.
فرض کنید در حال طراحی وب سایت فروشگاهی هستین که قراره لباس فروشی بشه یا اصلا فرض کنید شما یک وب سایت دارین و میخواین توی حوزه فروش لباس فعالیت کنید، این حوزه یه عالمه رقیب گردن کلفت داره، از دیجی استایل گرفته تا دایان شاپ و… حالا چاره چیه؟ نیچ مارکت!
شما کافیه یه محصول یا یه طیفی از محصولات رو کار کنید که این مجموعههای بالا دوست ندارند داخلش کار کنن، مثلا دیجی کالا یا دیجی استایل دوست نداره یا صرفه اقتصادی نداره براش که بیاد و تخصصی در حوزه کلاه و انواع کلاه نوزاد یا لباس سرهمی فعالیت کنه!
این میشه نیچ مارکت شما، هم موفق میشین، هم این که سریع به نتیجه میرسین و مهمتر در فعالیتهای سئویی خودتون به مشکل وجود رقیب بزرگ بر نمیخورین!
مزیتهای نیچ مارکتینگ
دلیل این که نیچ مارکت را توصیه میکنیم به خاطر دلایل و مزیتهایی است که با خود به همراه دارد. از جمله این مزیتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- اقیانوس آبی در رقابت!
کار کردن در حوزههای نیچ این مزیت را با خود دارد که تقریبا رقیبی ندارید و میتوانید به راحتی فروش را از همان ماههای اول شروع کنید.
- تمرکز بیشتر
در کسب و کارهای بزرگ با دامنه محصول و خدمات زیاد، شما با یک مشکل رو به رو هستید، آن هم عدم تمرکز است که در نیچ مارکت این مشکل وجود ندارد.
- خدمات و محصولات تخصصی
اصلیترین مزیت نیچ مارکتینگ ارائه خدمات و محصولات تخصصی است، با استفاده از نیچ مارکت شما به عنوان یک متخصص شناخته میشوید و به این صورت، روند معروف شدن شما و کسب و کارتان سرعت میگیرد.
چه شکلی بدانیم بازاری که انتخاب کردیم نیچ است؟
وقتی میخواهیم یک حوزه را به عنوان نیچ مارکت شروع کنیم باید بدانیم که این حوزه نیچ است یا توهم نیچ بودن به ما دست داده است، مثلا آیا کسب و کار فروش فایل لایه باز نیچ است؟ در زیر موارد را بیان کردهایم
- سود آور سریع باشد
- بازار کوچک باشد
- رقیب نداشته باشد، یا کم باشد
- آینده روشنی داشته باشد
- محصولات با قدرت خرید کاربران باشد
- حوزه تخصصی باشد