الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر یا Google’s Algorithm Pigeon عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی می‌کند و اگر این کلمه کلیدی به یک موقعیت مکانی (Location) یا کسب و کار محلی (بیزینس محلی) اشاره داشته باشد؛ نزدیک‌ترین موارد و بهترین پیشنهادات را برای او نمایش می‌دهد. برخی از تاثیرات الگوریتم Pigeon روی نتایج سئو:

  • یکسان شدن نتایج در Google Maps و SERP بعد از معرفی الگوریتم Pigeon
  • Google’s Algorithm Pigeon و آسان‌تر شدن رقابت در کسب‌وکارهای محلی
  • شخصی سازی کردن نتایج گوگل در Google’s Pigeon
  • تغیییر در ظاهر نتایج Pack گوگل
  • تاثیر درترافیک و نرخ تبدیل سایت با الگوریتم کبوتر

سئوی محلی و الگوریتم کبوتر چه ارتباطی با هم دارند؟

ساز و کار Algorithm Pigeon بر اساس Location کاربر و موقعیت مکانی کسب و کار جستجو شده است. عملکرد سئوی محلی هم معطوف به بهینه سازی سایت یا یک صفحه از سایت است که برای یک موقعیت مکانی خاص (مثلا اندرزگو) بهینه شده است. پس Pigeon algorithm بسیار وابسته به Local SEO است. برای درک بهتر لوکال سئو می‌توانید به مقاله سئوی محلی چیست رجوع کنید. الگوریتم کبوتر و الگوریتم E-A-T گوگل برای راحتی کاربران به وجود آمده‌اند تا افراد بتوانند موارد بهتری را در صفحه SERP مشاهده کنند.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر نتایج گوگل و سئو سایت

algorithm کبوتر با تاثیر بر سئو محلی در سایت‌‌‌‌‌‌ها، سبب بهبود نتایج جستجوگر گوگل می‌شود و مانند الگوریتم گور خر گوگل یا سایر موارد در راستای نمایش نتایج بهتر در صفحه اول گوگل تلاش می‌کند. در صفحه الگوریتم‌های گوگل می‌توانید سایر موارد را نیز مشاهده کنید.

یکسان شدن نتایج در Google Maps و SERP بعد از معرفی الگوریتم کبوتر

قبل از ارائه شدن الگوریتم کبوتر، نتایج ارائه شده در گوگل مپ و SERP تفاوت بسیار زیادی با نتایج بعد از آن داشت. همین امر نشان دهنده کاربردی و با ارزش بودن این الگوریتم است. به عنوان مثال اگر شما پیش از ظهور الگوریتم کبوتر، یک عبارت یکسان را هم در باکس سرچ گوگل و هم در Google Maps جستجو می‌کردید؛ نتایج به دست آمده با هم تفاوت داشت. اما پس از معرفی Pigeon توسط گوگل، این نتایج با هم منطبق شد.

الگوریتم کبوتر و آسان‌تر شدن رقابت در کسب‌وکارهای محلی

Google Pigeon علاوه بر اینکه هم برای کاربران بسیار مفید بوده و برای وقت آنها ارزش قائل است؛ برای ‌‌‌‌‌‌کسب‌وکار‌‌‌‌‌‌های محلی و وبسایت‌‌‌‌‌‌های کوچک خدماتی وابسته به موقعیت مکانی نیز شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده است. کبوتر گوگل برای این دسته از مشاغل و سایت‌ها امکان دیده شدن را ساده‌تر کرده است.

تغیییر در ظاهر نتایج Pack گوگل

بعد از ارائه و اعمال الگوریتم کبوتر، تغییرات بسیاری در نتایج گوگل صورت گرفت که یکی از آنها مرتبط با لیست نتایج SERPs بود. به عنوان مثال شما همان کلمه “شرکت کامپیوتری” را سرچ کرده اید و نتایج بدست آمده قبل از الگوریتم کبوتری و بعد از آن به شکل زیر است. آیا متوجه تفاوت آنها می‌‌شوید؟

***  عکس (پک 7 تایی شرکت کامپیوتری) و عکس (پک 3 تایی جدید شرکت کامپیوتری) ***

همانطور که احتمالا متوجه شدید، در یک عکس نتایج گوگل به صورت کاملا بی‌نظم و در تعداد بالای 7 عددی ظاهر شده است که گوگل خود آن را پک 7 تایی نامیده است و عکس دیگر که بعد از اعمال الگوریتم کبوتر است، به صورت پک‌‌‌‌‌‌های مرتب با تعداد نتایج 3 تایی ظاهر شده است که گوگل آن را پک 3 تایی جدید نام‌گذاری کرده است.

تاثیر درترافیک و نرخ تبدیل سایت با الگوریتم کبوتر

نرخ تبدیل سایت و یا Conversion Rate به معنای نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری است. بنابراین هرچه نرخ تبدیل سایت شما رشد کند و بالا‌‌‌‌‌‌‌تر باشد، یعنی تعداد بیشتری از بازدید کنندگان سایت شما، به مشتری ‌‌‌‌‌‌کسب‌وکار شما تبدیل شده‌اند. نرخ تبدیل نسبت به تعداد تبدیل‌‌‌‌‌‌ها به کل بازدیدکنندگان است، به این منظور تعداد بازدیدکنندگان را باید تقسیم بر خریداران کنیم.

به عنوان مثال در نظر بگیرید در ماه آذر، تعداد کل بازدید کنندگان از سایت فروشگاهی شما 400 نفر بوده، و 80 نفر از آن خرید کرده اند، نرخ تبدیل سایت شما در ماه آذر مساوی است با 400/80 = 20% که نرخ تبدیل بسیار زیادی است و معنای آن این است که حدودا از هر 2 نفر که از سایت شما بازدید کرده‌اند، یک نفر محصول را خریداری کرده است (پس جامعه هدف درستی داشته اید!).

حالا به موضوع اصلی یعنی تاثیر الگوریتم کبوتر بر نرخ تبدیل سایت و ترافیک آن می‌‌‌رسیم. این الگوریتم گاهی ممکن است باعث حیرت شما شود. دلیل آن هم این است که بدلیل نشان دادن نتایج مرتبط با اطلاعات فردی کاربران، احتمال به نتیجه رسیدن او را بالا می‌‌‌برد، بنابراین با وجود اینکه کاربران کمتری بر روی سایت شما کلیک می‌‌‌کنند و ترافیک سایت شما پایین می‌‌‌آید، اما نرخ تبدیل سایت شما بالا می‌‌‌رود.

کسب جایگاه در جستجوی محلی با 6 نکته کاربردی

اگر وبسایت نوپا و تازه تاسیسی دارید یا از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید کسب جایگاه در جستجوی محلی را در دستور کار قرار دهید، به نکات زیر اهمیت ویژه‌ای بدهید:

ثبت سایت در گوگل مپ (Google Maps)

ثبت سایت در گوگل مپ (Google Maps) اولین قدم کسب جایگاه در نتایج SERP است. موتور جستجو گوگل باید از مکان فیزیکی کسب و کار شما اطلاعات دقیقی داشته باشد. کشور ایران به دلیل تحریم بودن این قابلیت شرکت گوگل را از دست داده است، اما شما می‌توانید به عنوان یک کاربر با لاگین کردن در Gmail خود Location کسب و کارتان را در Map گوگل ثبت کنید.

موارد مهم درج وبسایت در گوگل مپ به شرح زیر است:

  • نام
  • زمینه فعالیت
  • تصویر
  • ساعات کاری
  • اطلاعات تماس

برای درج وبسایت در Google Map باید محل مورد نظر کسب و کار خود را در نقشه گوگل پیدا کنید، سپس روی گزینه Add a Missing Place انتخاب کنید. در آخر هم مانند لیست گفته شده موارد را پر کنید.

درج نام، آدرس و تلفن در تمامی صفحات سایت

درج نام، آدرس و تلفن در Footer سایت می‌تواند روبات‌های گوگل را تحریک کند تا به الگوریتم کبوتر بفهمانند که محل فیزیکی و اطلاعات کسب و کار شما چیست. یکسان بودن این لیست با موارد ثبت شده در گوگل مپ می‌تواند شانس کسب جایگاه بهتر را برای شما افزایش دهد.

ثبت سایت در دایرکتوری‌ها‌

از وبسایت‌ها‌ی دایرکتوری چه می‌دانید؟ به صورت کلی می‌توان گفت تا قبل از سال 2014 که گوگل الگوریتم Pigeon را معرفی کند؛ سایت‌ها‌ی دایرکتوری به شما جواب می‌دادند که برای صرف ناهار به کدام رستوران در نزدیکی لوکیشن خود، مراجعه کنید. اما با معرفی الگوریتم کبوتر نه تنها عمر این وبسایت‌ها‌ به پایان نرسید؛ بلکه سرنوشت آنها طور دیگری تغییر کرد. همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم؛ الگوریتم کبوتر برای پاسخ دادن به نیاز کاربران گوگل و نمایش موقعیت محلی کسب‌وکارها به داده‌ها‌یی از جنس Location نیاز دارد. بنابراین هر منبعی که بتواند این‌گونه اطلاعات را به دست کبوتر گوگل برساند؛ برای این موتور جستجوی هوشمند ارزشمند است. حالا که موقعیت محلی برای گوگل مهم شده، الگوریتم کبوتر اطلاعات موجود در سایت‌ها‌ی دایرکتوری را رصد می‌کند. پس اگر شما مشخصات کسب‌وکار و آدرس سایت‌‌‌‌تان را در این گونه وبسایت‌ها‌ ثبت کنید؛ مسلما شانس خود را برای دیده شدن در نتایج جستجوی محلی گوگل بیشتر خواهید کرد.

تشویق کاربران برای نظر دادن در گوگل مپ

به نظر شما کاربران با جستجوی محلی بر اساس چه معیاری تصمیم می‌گیرند که از خدمات و یا محصولات یک سایت استفاده کنند؟ حتما برای شما هم پیش آمده که قبل از خرید لباس، از دوستان‌‌‌‌تان می‌پرسید که چه بوتیکی لباس‌ها‌ی بهتری دارد. به عبارت دیگر شما می‌خواهید قبل از خرید نظر دوستان‌‌‌‌تان را هم بدانید. خب خیلی ساده است مگر غیر از این است که گوگل هم یکی از دوستان نزدیک شماست؟ موتور جستجوی هوشمند گوگل می‌خواهد نظرات سایر کاربران را که از خدمات یک سایت خاص استفاده کرده‌‌‌اند‌ را به جستجوگران محلی نمایش دهد. بنابراین هر چه کاربران بیشتری برای وبسایت شما در گوگل مپ نظر داده و یا به سوالات هم پاسخ داده باشند؛ قطعا شما بیشتر دیده خواهید شد. نتیجه دیده شدن بیشتر برای کاربران گوگل هم چیزی نیست جز ارتقا رتبه در صفحه نتایج سرچ محلی!

پس اگر می‌خواهید در نتایج جستجوی محلی گوگل جایگاه بهتری داشته باشید؛ به روش‌ها‌یی که خودتان بهتر می‌دانید مشتریان‌‌‌‌تان را ترغیب کنید که نظرشان را در مورد برند شما در Google Maps ثبت کنند.

استفاده از زبان Schema اسکیما

یکی دیگر از راه‌ها‌یی که می‌توانید با استفاده ازآن موقعیت خود را بهتر به گوگل بشناسانید؛ این است که از زبان اسکیما استفاده کنید. حتما این را شنیده‌‌‌اید‌ که از قدیم ‌‌‌گفته‌‌‌‌اند‌ اگر می‌خواهید کسی بهتر حرف شما را بفهمد؛ با زبان خودش با او حرف بزنید. در مورد شما به عنوان یک وب مستر وگوگل هم قضیه از این قرار است؛ اگر میخواهید گوگل بهتر درک کند که چه می‌گویید باید با زبان خودش یعنی زبان نشانه گذاری Schema با او حرف بزنید. علایمی مثل ستاره دار کردن مطالب، ایجاد باکس‌ها‌ی سوالات متداول در انتهای مقالات نمونه‌ها‌یی از استفاده از زبان اسکیما است. به طور کلی گوگل به هر وبسایتی که بهتر به کاربر پاسخ دهد امتیاز بیشتری خواهد داد. اینکه کاربر گوگل با سرچ یک عبارت به وبسایت شما برسد که در آن امتیاز سایر کاربران مشخص است و یا می‌تواند جواب سوالات خود را با یک اسکرول ساده پیدا کند؛ برای گوگل بسیار با اهمیت است. پس سعی کنید برای کسب جایگاه در جستجوی محلی حتما با گوگل به زبان خودش صحبت کنید.

استفاده از واژه‌ها‌ی محلی در متا تگ و عنوان سئو

فرض کنید کاربر در باکس سرچ گوگل سرچ می‌کند “خدمات سئو در مشهد”، شما هم شرکت دیجیتال مارکتینگی هستید که این خدمت را در شهر مشهد ارائه می‌دهید. حالا اگر در SERP گوگل، حتی در رتبه اول قرار داشته باشید؛ اما اصلا در عنوان و متا دیسکریپشن به عبارت خدمات سئو در مشهد و خصوصا اسم شهر مشهد که بیانگر موقعیت مکانی شماست؛ اشاره نکرده باشید. به نظر شما چقدر احتمال دارد که کاربر بر روی لینک سایت شما کلیک کند؟ قطعا احتمالش خیلی کم است. اگر مخاطب در لینک‌ها‌ی بعدی لوکیشن مورد نظرش را در کنار محصول یا خدمتی که احتیاج دارد پیدا کند؛ دیگر لزومی ندارد به سایت شما مراجعه کند. و حتما به رقبای شما سر خواهد زد. بنابراین دقت داشته باشید که برای کسب جایگاه در نتایج سرچ محلی حتما موقعیت مکانی خود را در عنوان سئو و متا تگ ذکر کنید.

حالا اگر واقعا به دنبال سئو سایت‌‌‌‌تان در مشهد هستید؛ حتما به صفحه خدمات سئو در مشهد با شرکت دیجیتال مارکتینگ میانبر مراجعه کنید.

آنچه در الگوریتم کبوتر خواندیم و یاد گرفتیم

در این مقاله الگوریتم کبوتر گوگل را معرفی و مهم‌ترین نکات جهت استفاده حداکثری از این الگوریتم را بیان کردیم. همانطور که ذکر شد الگوریتم Pigeon به کسب‌وکارهای محلی بیشترین کمک را کرده است. اصلی‌ترین دیتای مورد استفاده این الگوریتم داده‌های مشخص کننده موقعیت مکانی یا لوکیشن هستند. بنابراین می‌توان گفت که مهم‌ترین راه جهت کسب رتبه در سرچ محلی ثبت وبسایت در سرویس گوگل مپ است. در پایان امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و بتوانید با استفاده از خدمات سئو میانبر به طور هوشمندانه‌ از Google Pigeon استفاده کنید.

الگوریتم کبوتر گوگل یعنی چه؟

یکی از الگوریتم‌های گوگل است که به کمک کسب و کارهای محلی آمده است و وظیفه نشان دادن کسب و کارهای محلی به کاربران است.

آیا سئو محلی آینده سئو است؟

بخش بزرگی از سرچ‌های کاربران به سمت سرچ محلی دارد پیش می‌رود، شما فکری به حال این جستجوها کرده‌اید؟

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *