الگوریتم کبوتر یا Google Pigeon یکی از الگوریتمهایی است که گوگل در سالهای اخیر معرفی کرده است. این الگوریتم به کاربران در جهت رسیدن به نتایج بهتر و دقیقتر کمک میکند. بدین صورت که شما اگر در عبارت جستجوی خود کلمهای که بیانگر موقعیت مکانی باشد، را قرار دهید. حتما نتایجی که مشاهده میکنید با حالت عادی یعنی بدون استفاده از عبارات مرتبط با لوکیشن، تفاوت خواهد داشت. اینجاست که با خود میگویید: “وااای گوگل دقیقا میدونه من دنبال چی هستم!” اما صبر کنید Google Pigeon از این هم هوشمندتر است. فرض کنید شما به عنوان یک کاربر حرفهای که دسترسی به Location را در Device خود فعال کردید؛ در گوگل سرچ میکنید “رستوران ایرانی”، به شما قول میدهیم که حتما شگفت زده خواهید شد. چون گوگل شما را ردیابی کرده و اگر به عنوان مثال ساکن منطقه 9 مشهد باشید؛ دقیقا رستورانهایی را به شما پیشنهاد میکند که در نزدیکی محل شماست. جالب نیست؟
با این تفاسیر اگر شما هم علاقهمند هستید که در مورد الگوریتم کبوتر گوگل بیشتر بدانید با شرکت دیجیتال مارکتینگ میانبر همراه باشید.
الگوریتم کبوتر گوگل یا Pigeon Google چیست؟
در ابتدای این مطلب به تعریف الگوریتم کبوتر اشاره کوتاهی داشتیم؛ اما واقعا الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه کار میکند؟ اجازه دهید این تعریف را در قالب یک مثال بیان کنیم. فرض کنید برای اولین بار به شهری سفر کردید؛ نزدیک ظهر است و شما نمیدانید کجا میتوانید یک رستوران خوب و مناسب که در نزدیکی موقعیت مکانی شماست را پیدا کنید. در این شرایط اولین کاری که میکنید؛ چیست؟ مسلما همانطور که همه ما عادت کردیم که جواب سوالهایمان را از گوگل بگیریم. شما هم گوشیتان را برداشته و در گوگل سرچ میکنید؛ “رستوران خوب نزدیک من”. تا قبل از سال 2014 که الگوریتم کبوتر گوگل معرفی نشده بود؛ احتمالا با سرچ این عبارت گوگل نتیجه مورد نظر شما را نشان نمیداد. اما در سال 2014 گوگل متوجه شد که جای محتواهایی که در قالب موقعیت مکانی یا لوکیشن هستند؛ در صفحه نتایج جستجو خالیست. اینجا بود که Google Pigeon به دنیا آمد. حالا دیگر شما در هر جای دنیا که باشید فقط کافیست در گوگل عبارت مورد نظرتان را سرچ کنید؛ الگوریتم کبوتر گوگل به شما خواهد گفت که کجا بروید.
سئوی محلی و الگوریتم کبوتر چه ارتباطی با هم دارند؟
میدانید که سئوی محلی یا سئو لوکال به شما این امکان را میدهد که بیشتر به مخاطبین هدف در نزدیکی خود شناسانده شوید. با استفاده از سئوی محلی کاربران راحتتر میتوانند موقعیت مکانی شما را پیدا کنند. اگر کنجکاو شدید که در مورد سئوی محلی بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم به صفحه سئوی محلی چیست در میانبر مراجعه کنید. حالا به نظر شما Local SEO چه ارتباطی با الگوریتم کبوتر دارد؟ همانطور که پیش از این گفتیم اساس کاربرد و کارکرد الگوریتم Pigeon موقعیت مکانی یا لوکیشن است. خب کار سئوی محلی هم که همین لوکیشن دادن به گوگل است. درست حدس زدید! در واقع حلقه اتصال و ارتباط سئو لوکال و الگوریتم کبوتر دادههای مشخص کننده “موقعیت مکانی” است. بنابراین میتوان گفت که شما با استفاده از سئوی محلی لوکیشن خود را به گوگل میدهید و گوگل نیز با استفاده از الگوریتم کبوتر موقعیت مکانی شما را به کاربر نشان میدهد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که همه این برنامههای پیچیده اما جذاب و کاربردی، فقط در زمانی پیاده خواهند شد که کاربری که در گوگل سرچ میکند؛ امکان تشخیص موقعیت را در دستگاه خود روشن کرده و به عبارت دیگر به گوگل اجازه ردیابی داده باشد.
چطور یک جستجوگر محلی باشیم؟
تاثیر الگوریتم کبوتر بر نتایج گوگل و سئو سایت
به طور کلی الگوریتم کبوتر با تاثیر بر سئو محلی در سایتها، سبب بهبود نتایج جستجوگر گوگل میشود.
همانطور که در بالا به آن اشاره شد، این الگوریتم با دریافت اطلاعات و تاثیر بر سئوی محلی، به موقعیتهای جغرافیایی کاربران و کسبوکارها دسترسی پیدا میکند، در نتیجه با کمک هوش مصنوعی و دقت بسیار زیاد، نتایجی که از نظر کاربر با ارزش و پرکاربرد به نظر میرسند را پیدا کرده و به کاربر نمایش میدهد.
یکسان شدن نتایج در Google Maps و SERP بعد از معرفی الگوریتم کبوتر
جالب است بدانید که قبل از ارائه شدن الگوریتم کبوتر، نتایج ارائه شده در گوگل مپ و SERP تفاوت بسیار زیادی با نتایج بعد از آن داشت. همین امر نشان دهنده کاربردی و با ارزش بودن این الگوریتم است. به عنوان مثال اگر شما پیش از ظهور الگوریتم کبوتر، یک عبارت یکسان را هم در باکس سرچ گوگل و هم در Google Maps جستجو میکردید؛ نتایج به دست آمده با هم تفاوت داشت. اما پس از معرفی Pigeon توسط گوگل، این نتایج بر هم منطبق شد.
الگوریتم کبوتر و آسانتر شدن رقابت در کسبوکارهای محلی
Google Pigeon علاوه بر اینکه هم برای کاربران بسیار مفید بوده و برای وقت آنها ارزش قائل است؛ برای کسبوکارهای محلی و وبسایتهای کوچک خدماتی وابسته به موقعیت مکانی نیز شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده است. کبوتر گوگل برای این دسته از مشاغل و سایتها امکان دیده شدن را سادهتر کرده است.
شخصی سازی کردن نتایج گوگل در الگوریتم کبوتر
همانطور که گفته شد الگوریتم کبوتر گوگل، مکان و موقعیت شما را سنجیده و بر اساس آن، مکانها و کسبوکارهایی که به لوکیشن شما نزدیکتر هستند را در نتایج گوگل نشان میدهد.
گوگل از گذشته تاکنون همیشه سعی بر راحتی کاربر داشته و بر اساس اطلاعات ذخیره شده، تلاش داشته بهترین نتایج مورد نظر کاربر را نشان دهد. به عنوان مثال شما کلمه شرکت کامپیوتری را در گوگل سرچ میکردید، میتوانستید هزاران صفحه مرتبط با شرکتهای کامپیوتری را دیده و مطالعه کنید. بعد از پیاده سازی و رونمایی از الگوریتم کبوتر، دیگر هزاران نتیجه برای شما در چند 10 صفحه نمایش داده نمیشود، بلکه تنها چند نتیجه مربوط به موضوع و بسیار نزدیک شما نمایش داده میشود. به این روش ارزشدهی گوگل به سایتها بر اساس اطلاعات مربوط به خودتان، شخصی سازی گفته میشود.
تغیییر در ظاهر نتایج Pack گوگل
بعد از ارائه و اعمال الگوریتم کبوتر، تغییرات بسیاری در نتایج گوگل صورت گرفت که یکی از آنها مرتبط با لیست نتایج SERPs بود. به عنوان مثال شما همان کلمه “شرکت کامپیوتری” را سرچ کرده اید و نتایج بدست آمده قبل از الگوریتم کبوتری و بعد از آن به شکل زیر است. آیا متوجه تفاوت آنها میشوید؟
*** عکس (پک 7 تایی شرکت کامپیوتری) و عکس (پک 3 تایی جدید شرکت کامپیوتری) ***
همانطور که احتمالا متوجه شدید، در یک عکس نتایج گوگل به صورت کاملا بینظم و در تعداد بالای 7 عددی ظاهر شده است که گوگل خود آن را پک 7 تایی نامیده است و عکس دیگر که بعد از اعمال الگوریتم کبوتر است، به صورت پکهای مرتب با تعداد نتایج 3 تایی ظاهر شده است که گوگل آن را پک 3 تایی جدید نامگذاری کرده است.
تاثیر درترافیک و نرخ تبدیل سایت با الگوریتم کبوتر
قبل از آنکه به سراغ تاثیر الگوریتم کبوتر بر ترافیک و نرخ تبدیل سایت برویم، باید تعریفی از نرخ تبدیل سایت داشته باشید. به طور کلی نرخ تبدیل سایت و یا Conversion Rate به معنای نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری است. بنابراین هرچه نرخ تبدیل سایت شما رشد کند و بالاتر باشد، یعنی تعداد بیشتری از بازدید کنندگان سایت شما، به مشتری کسبوکار شما تبدیل شده اند. نرخ تبدیل نسبت تعداد تبدیلها به کل بازدیدکنندگان است، به این منظور تعداد را باید تقسیم و یکدیگر کنیم.
به عنوان مثال در نظر بگیرید در ماه آذر، تعداد کل بازدید کنندگان از سایت فروشگاهی شما 400 نفر بوده، و 80 نفر از آن خرید کرده اند، نرخ تبدیل سایت شما در ماه آذر مساوی است با 400/180 = 45% که نرخ تبدیل بسیار زیادی است و معنای آن این است که حدودا از هر 2 نفر که از سایت شما بازدید کردهاند، یک نفر محصول را خریداری کرده است (پس جامعه هدف درستی داشته اید!).
حالا به موضوع اصلی یعنی تاثیر الگوریتم کبوتر بر نرخ تبدیل سایت و ترافیک آن میرسیم. این الگوریتم گاهی ممکن است باعث حیرت شما شود. دلیل آن هم این است که بدلیل نشان دادن نتایج مرتبط با اطلاعات فردی کاربران، احتمال به نتیجه رسیدن اورا بالا میبرد، بنابراین با وجود اینکه کاربران کمتری بر روی سایت شما کلیک میکنند و ترافیک سایت شما پایین میآید، اما نرخ تبدیل سایت شما بالا میرود.
با مثالی دیگر این موضوع را برای شما قابل فهمتر میکنیم. فرض کنید شما مالک همان شرکت کامپیوتری در شهر مشهد هستید و دورههای حضوری کامپیوتر برگزار میکنید. قبل از آنکه الگوریتم کبوتری ارائه شود، هر فردی از هر منطقه ای مانند شمال و یا جنوب، اگر کلمه شرکت کامپیوتری را سرچ میکرد، قطعا سایت شما یکی از نتایجی بود که برای او نمایش داده میشد (بدون توجه به منطقه ای که در آن ساکن بود).
در این صورت تعداد افرادی که سایت شما را در نتایج خود میدیدند و از آن بازدید میکردند بالا میرفت، ترافیک سایت شما بیشتر میشد، اما چون امکان مراجعه حضوری را نداشت در نهایت بدون ثبت نام و یا خرید از سایت شما بیرون میرفت. در این حالت شما یک سایت پر ترافیک و با نرخ تبدیل بسیار پایین داشتید و سود شما به طبع ناچیز بود. اما بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، سایت شما تنها برای ساکنین شهر مشهد نمایش داده میشود و چون امکان آمدن به آن دورههای حضوری را دارند، نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری در سایت شما بالا میرود.
الگوریتم کبوتر به نفع چه سایتهایی است؟
کسبوکارهای محلی
سایتهای دایرکتوری
برای کسب جایگاه در جستجوی محلی چه باید کرد؟
حالا که با اهمیت الگوریتم کبوتر و کاربردهای آن آشنا شدید. در قسمتهای قبل گفتیم که الگوریتم کبوتر چطور میتواند به برخی از کسبوکارها کمک کند. با دقت به چگونگی عملکرد Google Pigeon سایتهای نوپا میتوانند بسیار راحتتر از گذشته در نتایج گوگل رتبه بگیرند. علاوه بر این کاربران نیز با رضایت بیشتری از امکانات سرچ گوگل استفاده میکنند. با ذکر این توضیحات اگر شما هم ترغیب شدید که در جستجوی محلی کاربران گوگل جایگاه کسب کرده و با استفاده از رمز گشایی الگوریتم کبوتر رنک سایت خود را در صفحه SERP گوگل ارتقا دهید؛ باید نکات مهم زیر را در وبسایت خود پیاده کنید.
ثبت سایت در گوگل مپ (Google Maps)
شاید بتوان گفت که ثبت وبسایت در سرویس گوگل مپ، اولین و مهمترین اقدامی که برای کسب رتبه در سرچ محلی و استفاده هوشمندانه از الگوریتم Pigeon ضروری است. اگر برای اولین بار به مهمانی دوستتان دعوت شوید برای جلوگیری از گم شدن چه میکنید؟ حتما از دوستتان میخواهید که برای شما لوکیشن مهمانی را بفرستد. کاربران گوگل و مشتریان شما هم دقیقا همین را از شما میخواهند. شما که نمیخواهید مشتریتان راهش را گم کند و به جای شما از سایت رقیبتان خرید کند؟ در واقع سایتی که میخواهد در نتایج جستجوی محلی جایگاه داشته باشد؛ باید آدرس موقعیت مکانی خود را از طریق Google Maps به دست کاربران برساند. به عبارت دیگر شما با درج لوکیشن شرکت یا محل کار خود علاوه بر کسب رتبه در نتایج سرچ محلی، به گوگل و کاربران آن نشان میدهید که آنقدر معتبر هستید که در گوگل مپس ثبت شدید.
درج نام، آدرس و تلفن در تمامی صفحات سایت
به نظر شما سادهترین راه کسب رتبه در سرچ محلی چیست؟ شاید بتوان گفت که قرار دادن نام سایت، آدرس و تلفن در تمام صفحات وبسایت شما راحتترین راهی باشد که گوگل میتواند شما را در نتایج جستجوی محلی شناسایی کرده و به کاربران نشان دهد. وقتی که کسی را برای اولین بار میبینید و قصد دارید ارتباط خود را با او ادامه دهید چه میکنید؟ قطعا به ابراز تمایل به ادامه ارتباط، اکتفا نخواهید کرد و حتما نام، آدرس و شماره تلفن خود را به او خواهید داد. جالب است بدانید که اگر میخواهید از امکانات الگوریتم کبوتر استفاده کنید و در سرچهای محلی دیده شوید؛ برای کابران گوگل هم دقیقا باید همین کار را انجام دهید. یعنی حتما نام برند، آدرس و شماره تلفن خود را به عنوان راههای ارتباطی در تمامیصفحات سایتتان درج کنید.
ثبت سایت در دایرکتوریها
از وبسایتهای دایرکتوری چه میدانید؟ به صورت کلی میتوان گفت تا قبل از سال 2014 که گوگل الگوریتم Pigeon را معرفی کند؛ سایتهای دایرکتوری به شما جواب میدادند که برای صرف ناهار به کدام رستوران در نزدیکی لوکیشن خود، مراجعه کنید. اما با معرفی الگوریتم کبوتر نه تنها عمر این وبسایتها به پایان نرسید؛ بلکه سرنوشت آنها طور دیگری تغییر کرد. همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم؛ الگوریتم کبوتر برای پاسخ دادن به نیاز کاربران گوگل و نمایش موقعیت محلی کسبوکارها به دادههایی از جنس Location نیاز دارد. بنابراین هر منبعی که بتواند اینگونه اطلاعات را به دست کبوتر گوگل برساند؛ برای این موتور جستجوی هوشمند ارزشمند است. حالا که موقعیت محلی برای گوگل مهم شده، الگوریتم کبوتر اطلاعات موجود در سایتهای دایرکتوری را رصد میکند. پس اگر شما مشخصات کسبوکار و آدرس سایتتان را در این گونه وبسایتها ثبت کنید؛ مسلما شانس خود را برای دیده شدن در نتایج جستجوی محلی گوگل بیشتر خواهید کرد.
تشویق کاربران برای نظر دادن در گوگل مپ
به نظر شما کاربران با جستجوی محلی بر اساس چه معیاری تصمیم میگیرند که از خدمات و یا محصولات یک سایت استفاده کنند؟ حتما برای شما هم پیش آمده که قبل از خرید لباس، از دوستانتان میپرسید که چه بوتیکی لباسهای بهتری دارد. به عبارت دیگر شما میخواهید قبل از خرید نظر دوستانتان را هم بدانید. خب خیلی ساده است مگر غیر از این است که گوگل هم یکی از دوستان نزدیک شماست؟ موتور جستجوی هوشمند گوگل میخواهد نظرات سایر کاربران را که از خدمات یک سایت خاص استفاده کردهاند را به جستجوگران محلی نمایش دهد. بنابراین هر چه کاربران بیشتری برای وبسایت شما در گوگل مپ نظر داده و یا به سوالات هم پاسخ داده باشند؛ قطعا شما بیشتر دیده خواهید شد. نتیجه دیده شدن بیشتر برای کاربران گوگل هم چیزی نیست جز ارتقا رتبه در صفحه نتایج سرچ محلی!
پس اگر میخواهید در نتایج جستجوی محلی گوگل جایگاه بهتری داشته باشید؛ به روشهایی که خودتان بهتر میدانید مشتریانتان را ترغیب کنید که نظرشان را در مورد برند شما در Google Maps ثبت کنند.
استفاده از زبان Schema اسکیما
یکی دیگر از راههایی که میتوانید با استفاده ازآن موقعیت خود را بهتر به گوگل بشناسانید؛ این است که از زبان اسکیما استفاده کنید. حتما این را شنیدهاید که از قدیم گفتهاند اگر میخواهید کسی بهتر حرف شما را بفهمد؛ با زبان خودش با او حرف بزنید. در مورد شما به عنوان یک وب مستر وگوگل هم قضیه از این قرار است؛ اگر میخواهید گوگل بهتر درک کند که چه میگویید باید با زبان خودش یعنی زبان نشانه گذاری Schema با او حرف بزنید. علایمی مثل ستاره دار کردن مطالب، ایجاد باکسهای سوالات متداول در انتهای مقالات نمونههایی از استفاده از زبان اسکیما است. به طور کلی گوگل به هر وبسایتی که بهتر به کاربر پاسخ دهد امتیاز بیشتری خواهد داد. اینکه کاربر گوگل با سرچ یک عبارت به وبسایت شما برسد که در آن امتیاز سایر کاربران مشخص است و یا میتواند جواب سوالات خود را با یک اسکرول ساده پیدا کند؛ برای گوگل بسیار با اهمیت است. پس سعی کنید برای کسب جایگاه در جستجوی محلی حتما با گوگل به زبان خودش صحبت کنید.
استفاده از واژههای محلی در متا تگ و عنوان سئو
فرض کنید کاربر در باکس سرچ گوگل سرچ میکند “خدمات سئو در مشهد”، شما هم شرکت دیجیتال مارکتینگی هستید که این خدمت را در شهر مشهد ارائه میدهید. حالا اگر در SERP گوگل، حتی در رتبه اول قرار داشته باشید؛ اما اصلا در عنوان و متا دیسکریپشن به عبارت خدمات سئو در مشهد و خصوصا اسم شهر مشهد که بیانگر موقعیت مکانی شماست؛ اشاره نکرده باشید. به نظر شما چقدر احتمال دارد که کاربر بر روی لینک سایت شما کلیک کند؟ قطعا احتمالش خیلی کم است. اگر مخاطب در لینکهای بعدی لوکیشن مورد نظرش را در کنار محصول یا خدمتی که احتیاج دارد پیدا کند؛ دیگر لزومی ندارد به سایت شما مراجعه کند. و حتما به رقبای شما سر خواهد زد. بنابراین دقت داشته باشید که برای کسب جایگاه در نتایج سرچ محلی حتما موقعیت مکانی خود را در عنوان سئو و متا تگ ذکر کنید.
حالا اگر واقعا به دنبال سئو سایتتان در مشهد هستید؛ حتما به صفحه خدمات سئو در مشهد با شرکت دیجیتال مارکتینگ میانبر مراجعه کنید.
آنچه در الگوریتم کبوتر خواندیم و یاد گرفتیم
در این مقاله الگوریتم کبوتر گوگل را معرفی و مهمترین نکات جهت استفاده حداکثری از این الگوریتم را بیان کردیم. همانطور که ذکر شد الگوریتم Pigeon به کسبوکارهای محلی بیشترین کمک را کرده است. اصلیترین دیتای مورد استفاده این الگوریتم دادههای مشخص کننده موقعیت مکانی یا لوکیشن هستند. بنابراین میتوان گفت که مهمترین راه جهت کسب رتبه در سرچ محلی ثبت وبسایت در سرویس گوگل مپ است. در پایان امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و بتوانید با استفاده از خدمات سئو میانبر به طور هوشمندانه از Google Pigeon استفاده کنید.
الگوریتم کبوتر گوگل یعنی چه؟
یکی از الگوریتمهای گوگل است که به کمک کسب و کارهای محلی آمده است و وظیفه نشان دادن کسب و کارهای محلی به کاربران است.
آیا سئو محلی آینده سئو است؟
بخش بزرگی از سرچهای کاربران به سمت سرچ محلی دارد پیش میرود، شما فکری به حال این جستجوها کردهاید؟