تفاوتی ندارد که شما چه شخصی باشید و با چه هدفی از اینترنت و دنیای دیجیتال استفاده میکنید. آنچه مهم خواهد بود این است که شما در حال جستجو کردن و یافتن راه حلی برای مشکل یا سوال خود هستید. البته این نکته نیز تفاوتی ایجاد نخواهد کرد که شما از چه موتور جستجویی استفاده میکنید. یاهو، بینگ، گوگل و … همه و همه بر این اساس ایجاد شدهاند تا شما را به سمت یک جواب سوق دهند. حال فرض کنید که وارد یکی از این موتورهای جستجو شده و عبارتی را سرچ میکنید. موتور جستجو مورد نظر برای ارائه راهکار به شما، تعداد زیادی لینگ را به شما پیشنهاد میدخد. از کجا بفهمیم که در پس هرکدام از این لینکها چه نهفته است؟
آن چه که به شما میگوید پاسخ در کدام یک از این لینک های پیشنهاد شده وجود دارد، انکر تکست (Anchor text) است. دنیای وب از میلیارها صفحه به وجود آمده که تنها راه ارتباط و پیوند بین آنها، لینکها هستند. آن قسمت از لینک که برای کاربر قابل رویت بوده و میتواند بر روی آن کلیک کند را انکر تکست گویند. این قسمت از لینک، غالبا به رنگ آبی در صفحات وب مشخص میشود که البته علاوه بر راهنمایی کاربر درباره آنچه در پس لینک است، به موتورهای جستجو و خزندهها نیز میگوید که صفحه مقصد را با چه مفهوم . عنوانی باید بشناسند.
آنچناتن که تا اینجای کار مشخص شد، انکرتکست از اهمیت فراوانی برخوردار است. چرا گه بر روی رفتار کاربر و موتورهای جستجو در مواجهه با لینک مورد نظر، تاثیر میگذارد. برای یک وبمستر، سئوکار و صاحب وبسایت چه چیزی میتواند مهمتر از کاربر و موتور جستجو باشد؟! در ادامه به شرح کاملی از انواع انکرتکستها و کاربردهای مختلفی که در سایتها و صفحات متفاوت دارند و چگونگی استفاده از هرکدام خواهیم پرداخت. با میانبر همراه باشید.
تفسیری دقیق بر چیستی انکرتکست
اگر از معنای لغوی انکر تکست شروع کنیم، Anchor را به معنای لنگر و گاها لنگر کشتی و Text را به معنای متن میشناسیم. البته معنای دیگری نیز برای عبارت اول وچود دارد که به معنای معرفی کردن است. حال ارتباط معنای این کلمات با مفهوم انکرتکست را چطور تفسیر کنیم؟
درواقع یکی از کارهایی که انکرتکست در نگاه اول برای کاربر و موتور جستجو انجام میدهد، معرفی صفحه مقصد است. انکرتکست همانطور که اشاره شد با استفاده از لماتی که آبی رنگ و قابل کلیک هستند، به کاربر نشان میدهد آنچه در صفحه مقصد در انتظار اوست، چیست. این ویژگی را باید جدی گرفت. چرا که اگر کاربر با مفهومی اشتباه پس از کلیک بر روی لینک مواجه شود، بلافاصله تصمیم بر ترک وبسایت خواهد گرف.
لنگر یک کشتی باید کشتی را محکم به زمین یا کف اقیانوس وصل کند تا از سردرگمی جلوگیری و ارتباط را با خشکی میسر کند. یک انکرتکست وظیفه حفظ ارتباط بین صفحات یک یا دو وبسایت را بر عهده دارد که میتوان کاربرد آن را مشابه لنگر کشتی دانست.
البته باید عنوان کرد که کاربرد انکرتکست فقط برای صفحات وب نیست. به طورکلی باید گفت هر متن قابل کلیکی که شما را از یک صفحه به صفحهای دیگر هدایت کند، انکرتکست نام دارد. درست مثل Desktop در سمت راست My Computer.
کاری که یک انکرتکست انجام میدهد، چیست؟
در بالا به این مطلب اشاره شد که انکرتکست هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مخم است. اما چرا کلماتی را که قابل کلیک شده کردهایم، اهمیت دارند؟
انکرتکست را میتوان یک معرفی کوتاه و مختصر از مفهوم و ماهیت یک صفحه دانست. برای مثال در یک صفحه که محصول یا خدمتی برای فروش گذاشته شده است، باید از انکرتکستی استفاده کرد که بتواند به خوبی تداعی کننده مفاهیمی مثل خرید، فروش، پرداخت، محصول، خدمات و … باشد. البته همه این مفاهیم را نمیتوان در یک انکر گنجاند، بلکه باید به مفهوم اصلی صفحه دقت کرد.
اهمیت این کارکرد انکرتکست به قدری بالاست که شاید قابل باور نباشد با تغییر متن یک انکرتکست، میتوان در مواردی تغییرلتی را در SERPs به وجود آورد. موتورهای جستجو همه در تلاشاند تا بهترین پاسخها را به کاربر خود ارائه کنند. پس اگر نتوانید مفهوم و ماهیت صفحه خود را با رعایت قوانین کپی رایتینگ به خوبی منتقل کنید، باید قید رتبههای عالی در نتایج جستجو را بزنید.
مواد لازم برای ساخت یک انکرتکست!
اگر در دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو تحقیق کرده باشید، حتما با عبارت تگ a آشنایی نسبی دارید. تگ a دارای ساختاری است که میتواند ارتباط بین 2 صفحه در دنیای وب، چه داخل یک سایت چه در دو سایت، را ایجاد کند. تگ a در واقع یک لینک است که اساس و بنیان ارتباط در دنیای دیجیتال معرفی شده است.
در ساختار تگ a چندین قسمت وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما درحال حاضر فقط دو قسمت مهم و اساسی آن را برسی میکنیم. به ساختار تگ a در زیر دقت کنید.
<a href="https://Mianborco/seo-tutorials/">
انکر تکست چیست؟<a/>
تگ a بالا که در ساختار وبسایت میانبر به کار رفته، 2 قسمت اساسی و مهم دارد. یکی صفحه هدف است که لینک ساخته شده به آن منتهی خواهد شد. دیگری قسمت قابل کلیک و قابل رویت برای کاربر است که متشکل از ((انکرتکست چیست؟)) است.
مدلهای مختلف انکر تکست چیست؟
وابسته به محل قرارگیری لینک و همچنین هدف شما از ایجاد لینک، یک انکرتکست میتواند انواع مختلفی داشته باشد. هریک از این انکرتکست ها میتواند نقاط ضعف و قوت بالقوهای داشته باشند که با استفاده بجا و درست از آنها میتوانید مطمئن باشید که انتخاب درستی کردهاید.
- Exact Match (انطباق دقیق): اگر برای لینک به یک صفحه، از عبارت کانونی آن صفحه به عنوان انکرتکست استفاده کنیم، انکرتکستی از نوع انطباق دقیق را برگزیدهایم. این انکرتکست علاوه بر این که مفهوم صفحه را به خوبی بیان میکند، کاربرد سئویی داشته و میتواند گردش خزنده موتورهای جستجو را در وبسایت ما بهینه کند. برای مثال استفاده از عبارت ((الگوریتم ymyl)) به عنوان انکرتکست لینک منتهی به صفحهای که در مورد الگوریتم ymyl مطلبی دارد، دقیقا Exact Match Anchor Text است.
- Partical Match (انطباق نصفه نیمه): هنگامی که عبارت قابل کلیک لینک شامل قسمتی از کلمه کلیدی باشد یا عبارت انکرتکست دارای متنی باشد که کلمه کلیدی قسمتی از آن باشد، شما از Partical Match Anchor Text استفاده کردهاید. مزیت استفاده از این انکرتکست این است که شما هدفی جامع و با وضوح کمتر برای انکرتکست خود انتخاب کردهاید که باعث میشود موتورهای جستجو به این لینک ساخته شده اعتماد بیشتری کنند. برای مثال انکرتکست ((آشنایی با الگوریتم ymyl گوگل)) میتواند انطباق نیمه را ایجاد کند.
- Branded (برندشده): گاهی لازم است که در کنار لینک خود اسمی از برند، شرکت یا سازمان خود نیز داشته باشید. این کار به برند شدن کسب و کار شما در دنیای دیجیتال میشود. البته استفاده ترکیبی از نام برند در کنار کلمات کلیدی، یکی از مدلهای رایج استفاده تلفیقی از انکرتکست است. مثالی از این نوع انکرتکست را میتوان ((شناخت الگوریتم ymyl با میانبر)) دانست.
- Naked Link (بدون عنوان): اگر برای اکترتکست خود از ادرس لینک صفحه مورد نظر استفاده کنید، لینک لخت یا بدون عنوان را انتخاب کردهاید. متختصصان سئو بر این باورند که Naked Link Anchor Text برای این استفاده میشود که نام برند یا ادرس صفحهای از وبسایت که غالبا مهمترین صفحه وبسایت است(Home Page)، در ذهن کاربر بماند تا در آینده بدون جستجوی کلمات کلیدی و فقط با سرچ برند، به وبسایت برسد. چرا که میزان سرچ شما بر اساس برند، برای سئو و گوگل بسیار مهم است. این فاکتور نشان خواهد داد چه تعدادی از کاربران برای رفع نیازی خاص، مستقیما به شما مراجعه میکنند. استفاده از کلمه ((Mianborco.ir)) برای لینکی که به سایت مجموعه میانبر منتهی میشود، نوعی Naked Link است.
- Generic (عمومی): استفاده از کلماتی که هیچ ارتباطی به سئو ندارد و فقط برای قلاب کردن لینک استفاده میشوند. در این مثال معمولا قبل از انکرتکست، توضیحی درمورد صفحه مقصد داده شده و سپس راه انتقال کاربر از کلمهای مثل (( اینجا، کلیک کنید، کلیک و …)) خواهدگذشت.
- Image Link (عکس برای لینک): گاها استفاده از یک تصویر یا پیکسل برای مثال، میتواند مفهوم و ماهیت صفحه موردنظر را بسیار بهتر از کلمات انتقال دهد. استفاده از عکس در لینکسازی داخلی، بخصوص برای هدایت کاربر به صفحه خدمات، دسته بندی، کتگوری و … نتیجه بسیار بهتری نسبت به تکست برای لینکسازی دارد. البته این نکته را به یاد داشته باشید که هروقت برای لینک سازی از تصاویر استفاده کردید، حتما برای آن یک متن جایگزین مناسب بگذارید. چرا که گاهی کاربر با توجه به اختلال یا سرعت پایین انترنت، موفق به مشاهده عکس نخواهد شد.
بهبود انکرتکستها چطور ممکن است؟
وظیفه اصلی یک وبسایت برای داشتن کاربرانی وفادار که تعداد آنها رو به رشد باشد، خلق ارزشی است که برای کاربران مهم باشد. به طور خلاصه برای رسیدن به این اصل مهم شما باید کوتاه و مختصر، اصل قضیه را مطرح کنید. هنگامی که از انکرتکست های مرتبط، ساده و بر اساس نتایج حاصل از Keyword Research استفاده میکنید، کاربر را مستقیما به سمت هدفش سوق داده و لقمه را دور سر او نمیچرخانید!
استفاده از جملات کامل برای انکرتکست یک اشتباه محض است. چرا که کاربر برای درسافت مفهوم جمله، کاری بسیار دشوارتر از دریافت مفهوم چند کلمه مرتبط خواهد داشت. پس سعی کنید کلماتی که ارتباط معنایی با هم دارند و میتوانند نمایش خوبی از مفهوم صفحه موردنظر داشته باشند، انتخاب کنید.
اگر میخواهید انکرتکستی که مینویسید اصطلاحا SEO Friendly باشد، باید دارای ویژگیهای زیر باشد.
- تعداد کلمات کمی دارند
- ارتباط موضوعی و مفهومی با صفحه مورد نظر دارند
- از سادگی برخورداراند
- از نوع عمومی نیستند
سوالی که در اینجا ممکن است پیش بیاید، این است که ساده و مشخص بودن به چه معناست؟ درمورد تعداد کارکترها هیچ قاعده خاصی وچود ندارد. فقط این را به یاد داشته باشید که با کاربر بسیار صادقانه برخورد کنید و مفهوم را مستقیم به او ارائه کنید. با این کار میتوانید کاربر را به آسانی به سمت لینک خود جلب کرده و او را متقاعد کنید که بر روی لینک شما کلیک کند.
انکرتکست مرتبط با صفحه هدف را چطور ایجاد کنیم؟
روز به روز به الگوریتمهای گوگل، موردی جدید اضافه میشود و یا موارد قبلی آپدیت میشوند. همین مورد میتواند نشانه بسیار قوی درمورد پیشرفت روزافزون هوش گوگل باشد. گوگل میتواند بصورت کاملا هوشمند، مقدار ارتباط یک صفحه با انکرتکستهایی که به آن صفحه منتهی میشوند را اندازه گیری کند. حال این کار چه معنا و مفهومی برای ما خواهد داشت؟
استفاده از کلماتی مرتبط با مفهوم و ماهیت یک صفحه برای انکرتکست، باعث میشود که گوگل بر اعتبار صفحه لینک دهنده و لینک گیرنده بدهد. این کار میتواند باعث پیشرفت هر دو صفحه در نتایج جستجو باشد. چرا که پیوندی معنادار با استفاده از مفهومی شناخته شده بین دو صفحه ایجاد شده که قدرت هر دو صفحه را در آن مفهوم، تقویت خواهد کرد.
موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که علاوه بر استفاده از کلمات با مفهوم درست، باید دقت کنیم کلمهای که برای Anchor Text استفاده میکنیم در حوزه معنایی و مفهومی وبسایت ما نیز باشد. برای مثال در وبسایت میانبر، هیچگاه لینکی به یک صفحه مثلا درمورد ساخت اسباب بازی و با انکرتکست ((چطور اسباب بازی بسازیم؟)) نخواهید دید.
این موضوع را میتوان به این روش تفسیر کرد که گوگل به تخصص گرایی اهمیت بسیار بالایی میدهد و همین امر سبب شده تا شما از هر وبسایتی نتوانید لینک دریافت کنید. دریافت لینک از یک وبسایت نامرتبط با انکتکستی نامرتبط میتواند صدمهای بزرگ به اعتبار شما وارد کرده و سئو شما را دچار مشکل کند.
آیا عملکرد انکرتکست تحت تاثیر چگالی کلماتی است که استفاده میکنیم؟
همانطور که اشاره کردیم گوگل دارای الگوریتمهایی است که هر کدام وظیفه خاصی دارد. پس از بروزرسانیهای اخیر، گوگل با دقت بالاتری Anchor Text ها را بررسی میکند. از همین رو باید در انتخاب کلمات برای کلیک کردن کاربر، دقت کنید. گوگل همواره نسبت به انکرتکستهای تکراری درون یک صفحه مشکوک میشود و اولین حدس این است که وبسایت مورد نظر، قصد فریب کاربر را دارد. پس به هنگام انتخاب انکرتکست برای لینک های داخلی توچه کنید که از یک عبارت تکراری به هیچ عنوان استفاده نکرده و به LSI ها روی بیاورید. مهم ترین نکته این است که کلماتی که یک مفهوم دارند، میتوانند به جای هم استفاده شوند. پس دلیلی به استفاده از کلماتی تکراری وجود ندارد.
راه هایی برای جلوگیری از مشکلات لینکها
درطول این مقاله به چندین مورد اشاره شد که در این قسمت، این نکات را جمعا در اختیار شما قرار میدهیم تا هرآنچه که نباید انجام دهید را بشناسید. خلاصه و چکیده این قسمت را میتوان اینگونه بیان کرد که هیچگاه از انکرتکستی استفاده نکنید که کاربر را گمراه کرده و مسیر او را طولانیتر کنید.
- از لینکهای اسپم استفاده نکنید.
- تا حد امکان از انکرهای عمومی استفاده نکنید.
- بیش از حد تکراری یا بیش از حد متفاوت بودن انکرتکست ها برای وبسایت مضر است.
- با استراتژی خاصی، انکرتکست های خود را تقسیم بندی و مشخص کنید.
- از تحریک دروغین کاربر برای کلیک خودداری کنید. (عکس جنجالی بازیگر معروف…)
- کدهای css و html را برای مخفی کردن لینکها، تغییر ندهید.
گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن خود قادر است امنیت، سلامت و طبیعی بودن لینک را تشخیص دهد. پس اصلا به سراغ روشهای سئو کلاه سیاه نروید.
مقالات حوزه سئو
ahrefs چیست؟ کاربردهای ابزار ای اچ رفس
دنیای سئو دنیای ابزارهاست، کار کردن با ابزارهای سئو میتواند زمان زیادی را از شما ذخیره کند. ahrefs یکی از ابزارهای عالی سئویی است که به خوبی توانایی تحلیل سئو خارجی وب سایتها را انجام میدهد. یعنی شما با استفاده از این ابزار سئو خارجی به راحتی میتوانید تحلیل مناسبی از استراتژی سئو خارجی وب سایت به شما ارائه دهد.
-
جی تی متریکس چیست؟ (GT METRIX)
نوامبر 6, 2021 -
کیورد تول (keywordtool.io) چیست و چه کاربردی دارد؟
نوامبر 6, 2021 -
تاثیر داینامیک رندرینگ بر سئو
فوریه 20, 2024 -
آشنایی با سرچ کنسول (google search console)
سپتامبر 14, 2021