ساختار سیلویی محتوا (Silo Structure) نوعی استراکچر است که در آن‌ترتیب و گسترش صفحات اغلب به صورت عمودی انجام می‌شود. به همین دلیل به عنوان یک ساختار عمیق نیز شناخته شده است. انتخاب و تدوین ساختار محتوایی سایت بسیار حیاتی و مهم است؛ تا جایی که قبل از تولید محتوا باید بدانید که قصد دارید از چه نوع ساختاری برای سایت خود استفاده کنید. در یک سیلو‌ از ساختار عمیق سیلویی ترتیب صفحات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین ساختار صحیح URL در سیلو استراکچر بسیار مهم است. در واقع موتورهای جستجو با توجه به نحوه چینش آدرس صفحات، از ماهیت و ارتباط معنایی موضوعات مختلف با هم، اطلاع می‌یابند.

دو نوع اصلی در اجرای استراکچر سیلویی مدل فیزیکی و مجازی است. در روش معماری فیزیکی سیلویی تمرکز بر URL است. حال آنکه در ساختار سیلو مجازی، از طریق لینک دهی ارتباط صفحات قابل درک خواهد بود.

نکته قابل توجه در مورد نحوه لینکسازی در Silo Structure ‌این است که لینک دادن از موضوع اصلی به صفحه فرعی یک موضوع اصلی دیگر، توصیه نمی‌شود. اما هر نوع لینک رفت و برگشتی داخل هر یک از سیلوها مجاز است.

 بسیاری از افراد نمی‌توانند به درستی مدل سیلویی را از پیلار کلاستر تشخیص دهند. در ‌این باب باید گفت که اصلی‌ترین تفاوت بین ‌این دو ساختار محتوایی، تمرکز بر URL صفحات در معماری siloing است.

در ادامه با میانبر همراه باشید تا به جزئیات بیشتری در مورد ساختار Silo بپردازیم.

 سیلو استراکچر یک نوع معماری عمیق

معماری سیلویی سایت یا Silo Structure نوعی ساختار عمیق است. به طور کلی هر سایت برای موفقیت در نتایج گوگل و گرفتن رنک مناسب، باید از ساختار و استراکچر قوی برخوردار باشد. در گذشته بسیاری از سئوکاران به ساختارهای تخت علاقه داشتند. البته در حال حاضر نیز اغلب وبلاگ‌ها و سایت‌های با اهمیت کمتر نیز از ساختار مسطح برای استراتژی خود استفاده می‌کنند.

در معماری مسطح یک موضوع کلی که در واقع همان حوزه اصلی فعالیت سایت است به چندین موضوع فرعی تقسیم می‌شود. به عنوان مثال اگر بخواهیم برای یک سایت انجام خدمات محتوا مانند سلام محتوا، چندین موضوع مختلف را با معماری تخت در نظر بگیریم؛ موضوعات فرعی پیشنهادی عبارت خواهند بود از: بازاریابی محتوا، انواع محتوا، انواع ساختار محتوایی، استراتژی محتوا، سئو محتوا، سفارش تولید محتوا و … . همانطور که مشاهده می‌کنید ‌این موضوعات هیچ تقدم و تاخری نسبت به هم نداشته و همگی در یک سطح قرار گرفتند. در واقع در ساختار محتوایی مسطح، تمام موضوعات محتوایی به صورت افقی گسترش پیدا می‌کنند.

بزرگترین تفاوت معماری عمیق و تخت ‌این است که در ساختارهای عمیق مانند سیلو استراکچر بر خلاف ساختار مسطح، محتوا به صورت عمودی توسعه می‌یابد. در استراکچر سیلویی محتوا در ابتدا مفاهیم و موضوعات اصلی به عنوان ‌هاب محتوایی (مرکز محتوا) مشخص می‌شوند و سپس سایر موضوعات بر اساس میزان ارتباط با هر یک از مفاهیم مجزا شده در دسته خاصی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشیم برای وبسایتی با محوریت شبکه‌های اجتماعی مانند سلام سوشال، معماری سیلویی را اجرا کنیم در گام اول باید مفاهیم مرتبط را در چند دسته کلی تقسیم کنیم. در ‌این سایت فرضا موضوعاتی مانند خدمات ‌اینستاگرام، خدمات تلگرام، خدمات لینکدین؛ 3 مفهوم اصلی در حوزه سوشال مدیا هستند. حال موضوعاتی از قبیل ادمین ‌اینستاگرام، افزایش فالور در ‌اینستاگرام، طراحی لی‌اوت ‌اینستاگرام و … می‌توانند به عنوان زیر دسته‌هایی برای مفهوم اصلی خدمات ‌اینستاگرام قرار گیرند.‌ این طبقه بندی ممکن است تا چند سطح ادامه یابد. پس به وضوح ساختار لایه‌ای Silo Structure محتوا قابل مشاهده است (به تصویر زیر دقت کنید).

تصویر1

ساختار سیلویی چیست؟

بنا به تعریف سیلو استراکچر یک ساختار رایج برای محتوای سایت است که در آن اولا چند موضوع اصلی مطابق با حوزه فعالیت وبسایت تعیین می‌شود؛ سپس هر یک از موضوعات ثانویه بر اساس ارتباط مفهومی ‌در یکی از دسته‌های اصلی قرار می‌گیرند. بدین ‌ترتیب یک معماری طبقه‌ای یا ساختار لایه‌ای برای موضوعات تشکیل می‌شود. لازم به ذکر است که به هر یک از ‌این موضوعات مادر (اصلی) و موضوعات زیر مجموعه آن‌ها یک سیلو گفته می‌شود. برای مثال در تصویر زیر 3 سیلو قابل مشاهده است.

تصویر2

نکته دیگر قابل ذکر در ‌این نوع ساختار محتوا‌ این است که به طور معمول در استراکچر سیلویی گوگل از طریق URL به مفهوم و ارتباط معنایی موضوعات پی می‌برد. برای نمونه در اجرای ساختار Silo در سایت طراحی گرافیک سلام گرافیک، زمانی که مشغول خواندن مطلبی در مورد قرارداد طراحی لوگو هستید؛ به نامک صفحه دقت کنید. با مشاهده URL ‌این صفحه خواهید دریافت که شما در صفحه یکی از زیر شاخه‌های طراحی لوگو قرار دارید. بنابراین می‌توان گفت که استفاده از معماری سیلویی علاوه بر راهنمایی کردن گوگل در شناخت بهتر صفحات سایت توسط استفاده از موضوعات مادر در آدرس بار، به کاربر نیز نشان می‌دهد که برای رسیدن به صفحه فعلی در چه مسیری حرکت کرده است.

همین حالا به آدرس URL همین صفحه نگاهی بیندازید؛ مشخصا متوجه خواهید شد که در ساختار سایت میانبر، این صفحه که در حال مطالعه آن هستید؛ در سطح پایین تری از موضوع محتوا (content) قرار گرفته است. به همین دلیل بعد از دامنه سایت کلمه content آمده و بعد از آن از نامک silo-structure استفاده شده است.

تا به ‌اینجا فهمیدیم که Silo Structure محتوا چیست و چگونه اجرا می‌شود. حالا وقت آن رسیده که انواع ‌این ساختار را بشناسیم.

انواع مدل سیلویی کدامند؟

پیاده سازی استراکچر سیلویی به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ چطور می‌توان سیلو استراکچر ساخت؟ به صورت کلی معماری سیلویی به دو نوع تقسیم می‌شود. ساختار سیلویی فیزیکی و ساختار سیلویی مجازی.

در نوع فیزیکی ساختار silo تمرکز بر چینش و ‌ترتیب صحیح URL‌هاست. بدین صورت که همیشه نام سطح بالاتر موضوع مورد نظر، قبل از نام صفحه فعلی و به عنوان بک در آدرس پیج قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

https://mianborco.ir/site-design/mashhad-site/

این آدرس مربوط به صفحه طراحی سایت در مشهد است. همانطور که مشاهده می‌کنید؛ در URL فوق عبارت site-design نشان دهنده طبقه بالایی طراحی سایت در مشهد با نامک (mashhad-site) است. اما در معماری سیلویی مجازی وضعیت URL چگونه است؟

مجازی بودن سیلو استراکچر به ‌این معناست که چینش URL‌ها مد نظر نیست و در واقع به وسیله لینک سازی صفحات در دسته‌بندی‌های معنایی مرتبط قرار می‌گیرند. به طوری که گوگل و کاربر با مطالعه و بررسی صفحه مورد نظر و بدون دقت به آدرس بار، خواهند فهمید که موضوع اصلی مطلب مورد مطالعه چیست. اما نحوه لینک سازی در استراکچر سیلویی به چه صورت است؟

نحوه لینک سازی در ساختار Silo

در سیلو استراکچر لینکسازی داخلی صحیح بدین صورت است که از سطوح بالاتر در حد ضرورت و به صورت محدود به سطوح پایین‌تر لینک دهی انجام می‌شود. ضمن‌اینکه لینک دادن از سطح بالایی موضوع اصلی اول به سطح پایین موضوع اصلی دوم توصیه نمی‌شود. خب! احتمالا کمی‌گیج شدید؛ اجازه دهید‌ این موضوع را در قالب یک مثال و با استفاده از یک تصویر توضیح دهیم.

تصویر زیر ساختار سیلو مانند یک شرکت در حوزه فروش دستگاه‌های حضور و غیاب را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید دستگاه حضور و غیاب، سیستم کنترل ‌تردد، نرم افزار کنترل‌ تردد؛ 3 موضوع مادر و اصلی ‌این سایت است. برای لینک سازی داخلی در صفحه دستگاه حضور و غیاب می‌توانید به نرم افزار کنترل ‌تردد و سیستم کنترل ‌تردد لینک دهید؛ اما منتقل کردن کاربر از ‌این صفحه به سیستم کنترل ‌تردد اثر انگشتی مجاز نیست. یعنی ‌این نوع لینکدهی در ساختار Silo صحیح نیست.

تصویر3

به جز ‌این مسئله باید ذکر کرد که لینک‌های رفت و برگشتی داخل یک سیلوی خاص مجاز هستند. برای نمونه فرض کنید یکی از موضوعات اصلی سایت شرکت دیجیتال مارکتینگ میانبر سئو است. اگر سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و خدمات سئو به عنوان 4 زیر مجموعه مفهوم اول(سئو) در نظر بگیریم. خدمات سئو در مشهد زیر شاخه‌ای از خدمات سئو به حساب می‌آید. در ‌این حالت لینک دادن از صفحه خدمات سئو به کلیه موضوعات سطوح بالاتر یعنی خدمات سئو باید انجام شود. همچنین مجاز هستیم که از صفحه خدمات سئو به ‌این صفحه لینک دهیم. برای تفهیم بهتر آنچه بیان شد به شکل زیر دقت کنید.

عکس4

مقایسه ساختار سیلویی با پیلار کلاستر

اگر مجددا به شکل‌های قبل  نگاه کنید؛ متوجه شباهت‌هایی بین معماری سیلویی و خوشه‌ای خواهید شد. اما استراکچر سیلویی چه تفاوتی با ساختار پیلار کلاستر دارد؟

مهم‌ترین تفاوت سیلو استراکچر با ساختار خوشه‌ای (پیلار کلاستر) ‌این است که در مدل سیلویی تمرکز بر روی URL صفحات است. یعنی در مدل سیلویی باید مسیر محتوای فعلی در آدرس بار مشخص باشد. در واقع باید نام موضوعات طبقات بالاتر در URL صفحه مورد نظر ذکر شود.

معماری سیلویی محتوا چیست؟

یک نوع ساختار عمیق محتوایی است که به وسیله آن می‌توانیم موتورهای جستجو و کاربر را راهنمایی کنیم تا به درک درستی از مفاهیم ذکر شده در سایت ما برسند. در واقع در ‌این نوع معماری محتوا مفاهیم به صورت لایه‌ای و با‌ ترتیب خاصی طبقه‌بندی می‌شوند.

در ساختار سیلویی گوگل چطور متوجه ماهیت محتوا می‌شود؟

در ‌این نوع ساختار محتوایی به دلیل تمرکز بر روی URL صفحات، مسیر رسیدن به هر صفحه از سطوح اصلی به فرعی، از طریق چینش آدرس مشخص می‌شود؛ در نتیجه گوگل به راحتی خواهد فهمید که کدام موضوعات به هم مرتبط هستند.

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *