لینک سازی (link building) عملیاتی است که به وسیله آن موتور های جستجو قادر هستند با کراولر های خود، صفحات جدید را در وب پیدا کنند. این یکی از تکنیک های موثر سئو وب سایت است که باعث بهبود رتبه سئو در کلمه های کلیدی مدنظر میشود.
فواید لینک سازی در وب سایت شامل این موارد هستند:
- پیدا شدن صفحات جدید توسط کراولر های گوگل
- افزایش کیفیت تجربه کاربری
- کاهش bounce-rate کاربران سایت
- ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات سایت
انواع لینک سازی
لینک سازی با انکرتکست انجام میشود و به دو نوع in-bound و out-bound تقسیم میشود. با ادامه مطلب همراه باشید تا به شرح کامل آن بپردازیم:
- لینک سازی in-bound: به لینک هایی که به یک صفحه خاص اشاره میکنند، لینک inbound (ورودی) به آن صفحه گفته میشود.
- لینک سازی out-bound: به لینک هایی که از یک صفحه به صفحه دیگری اشاره دارند، لینک outbound (خروجی) از آن صفحه گفته میشود.
اگر لینک سازی ورودی و خروجی بین صفحات یک دامین انجام شوند، به آن لینک سازی داخلی گفته میشود.
اگر لینک های out-bound به سایت دیگری اشاره کنند، لینک سازی خروجی گفته میشود.
اگر لینک های in-bound مخاطب را از سایت دیگری وارد سایت شما کند، لینک سازی خارجی (ساخت بک لینک) نامیده میشود.