ساختار سایت شما چیست؟ تا چه حد با ساختار پیلار کلاستر (Pillar cluster structure) آشنایی دارید؟ میدانید ساختار خوشهای محتوا مناسب کدام سایتهاست؟ عموما همه افرادی که وظیفه استراتژی سئو و محتوا در هر تیم را به عهده دارند؛ به دنبال افزایش کیفیت کار و محتوای خود هستند تا وجه تمایزی با سایر رقبا ایجاد کرده و رتبه بهتری را کسب کنند. یکی از روشهایی که به کیفیت سایت کمک میکند انتخاب ساختاری مناسب برای تولید محتوای وب سایت است.
با دقت به سایتهای موفق و دارای جایگاه در هر حوزهای میتوانید ساختار منسجمی را در محتوای تولید شده آنها مشاهده کنید. معمولا وظیفه تعیین اسکلت کلی سایت به عهده دوم تیم محتوا و خدمات سئو سایت میباشد. متخصصان در دو بخش محتوا و سئو با بررسی نوع محتوا و ماهیت کلی کسب وکار و هدف نهایی آن، نوع فرم محتوا را تعیین میکنند.
شکل کلی پیلار کلاستر متشکل از سه بخش اصلی است. pillar که مفهوم اصلی را در برمیگیرد و عمق کمتری دارد. کلاستر که به مفاهیم مرتبط به پیلار با جزئیات بیشتری میپردازد و پیوند دهندههای داخلی که همان لینک داخلی در بین پیلار و کلاستر است که اصطلاحا به آن هایپرلینک میگویند. محتوای بریج نیز از دیگر اصطلاحات رایج در ساختمان تولید محتوای پیلار کلاستری است. که با بیش از یک pillar در ارتباط است.
استراکچر اصولی و درست یک سایت به تجربه کاربری یک برند بسیار کمک میکند. و بهتر به نیاز کاربران پاسخ خواهد داد. همچنین داشتن قالب منسجم سایت شما را بهتر به گوگل معرفی کرده و به موفقیت برند در مدت زمان کوتاهی کمک فراوانی خواهد کرد.
ساختار خوشهای چیست؟
ساختار خوشهای یکی از رایجترین چینشهای محتوا به شمار میرود. معمولا سایتهایی که بر اساس اسکلت پیلار کلاستری بنا شده باشد دارای صفحات متعددی است. در ابتدا برای پیاده سازی این فرم در وب سایت مورد نظر لازم است مفاهیم مورد هدف و اصطلاحا تارگت کسب و کار مشخص کنید. سپس موضوعاتی که مفاهیم شما را بیشتر بسط میدهند را به صورت زیرمجموعه محتوای اصلی انتخاب کنید. آن زیر مجموعهها همان کلاسترهای قالب انتخابی شما هستند. اجازه دهید با یک مثال این مبحث را برایتان بهتر باز کنیم.
فرض کنیم میخواهید سایت طراحی گرافیک خود را بر ساختمان pillar کلاستری بنا کنید. مهمترین مفهوم شما در بیزینستان طراحی گرافیک است و قرار است این حوزه برای شما درآمدزا باشد. پس طراحی گرافیک را به عنوان پیلار انتخاب کرده و موضوعات مرتبط به این مفهوم اصلی را به عنوان کلاسترهای این پیلار میچینید. اگر به سایت سلام گرافیک دقت کنید به راحتی میتوانید ساختار پیلار کلاستر پیکربندی شده در تولید محتوای وب سایت را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که یک سایت میتواند چندین پیلار داشته باشد که موضوعات اصلی را پوشش میدهند.
در تصویر شماره یک به صورت مختصر ساختار تشکیل دهنده محتوای سایت گروه طراحی گرافیک سلام گرافیک را نشان دادهایم. همانطور که مشاهده میکنید این وب سایت دارای 5 پیلار اصلی با موضوعات طراحی گرافیک، طراحی لوگو، طراحی بسته بندی، طراحی هویت بصری و طراحی لیاوت اینستاگرام است. هر کدام از این محتوایهای اصلی شامل مباحثی جزئیتر میشوند. برای مثال طراحی لوگو دارای موضوعاتی مانند انواع طراحی لوگو، قیمت طراحی لوگو، خدمات طراحی لوگو در شهرهای مختلف و غیره است. که هر کدام یکی از بخشهای طراحی لوگو را به صورت کامل و جامعی توضیح میدهد.
تصویر شماره یک
پیلار کلاستر از چه اجزایی تشکیل شده است؟
اگر این مقاله را از ابتدا خوانده باشید حتما دو اصطلاح و کلاستر را تا حدی شناختهاید. اما باید بگوییم شبکه محتوایی pillar cluster دارای سه جز اصلی است. که برای پیاده سازی قالب به صورت درست لازم است ابتدا با هر کدام از بخشها به صورت کامل آشنا شوید. هر چه تسلط شما بر این سه بخش بیشتر باشد فرم به دست آمده در سایت منسجمتر خواهد بود. به صورت کلی ساختمان اصلی پیلار کلاستر بر مبنای پیلار کانتنت، کلاستر کانتنت و پیوندهای داخلی بنا شده است.
اگر بخواهیم اسکلت اصلی پیلار کلاستر را به جسمی تشبیه کنیم؛ میتوانیم بگوییم پیلار کلاسترها همانند یک درخت هستند. بدنه اصلی یا همان تنه درخت پیلار، مفهوم اصلی سایت است و هر کدام از شاخهها با اتصال مستقیم کلاستر آن محسوب میشوند. همچنین با دقت بیشتر به پیکره درخت، شاخههایی را خواهید دید که ضخامت بیشتری نسبت به سایرین دارند و شاخههای ظریف زیادی به آنها متصل شده است. این شاخههای ضخیمتر که شاخه های اصلی درخت نامیده میشوند و کلاستر تنه اصلی هستند برای چوبهای ظریف متصل شده به خودشان مینی پیلار محسوب میشوند.
تصویر شماره 2
پیلار کانتنت
ممکن است مفهوم پیلار کانتنت را با نامهای مختلف دیگری از جمله هسته مرکزی، محتوای ستونی و یا پیلار محتوا بشنوید. فرقی نمیکند که از کدام نام آن استفاده میکنید، مهم این است که بتوانید این ساختار را به صورت درست و اصولی در وب سایت مد نظر خود پیاده سازی کنید. محتوای نوشته شده در صفحات پیلار با فرمت خاصی نوشته میشود.
بدین صورت که با مفاهیم زیردسته خود ارتباط مستقیم دارد و عموما حجم محتوایی طولانیتری به لحاظ کلمه دارد. از دیگر ویژگیهای مهم pillar contentها، پرداختن به موضوعات زیر مجموعه خود به صورت کلی است. و بیشتر کاربر را به صفحه اختصاصی موضوع که ارجاع میدهند.
کلاستر کانتنت
یکی دیگر از مفاهیم مهم در استراکچر مدل خوشهای محتوای سایت، کلاسترها هستند. معمولا این صفحات دارای محتوای کمتری نسبت به موضوعات بالاسری خود بوده و به مباحث به صورت جزئیتر اشاره میکنند. به عنوان مثال اگر در سایت شرکت دیجیتال مارکتینگ میانبر که خدمات بیهنه سازی موتورهای جستجو را ارائه میدهد، سئو را به عنوان یکی از پیلارهای اصلی در نظر بگیریم.
در این صفحه ممکن است در حد اشاره موردی به انواع سئو پرداخته شود و مخاطب را برای اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از انواع سئو مانند سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی به صفحه مختص به هریک ارجاع دهیم. در این نحوه چیدمان سئو داخلی کلاستری برای صفحه سئو به حساب میآید.
پیوند داخلی
بخش ارتباط دهنده در بین پیلارها و کلاسترهایش، همین پیوند دهندههای داخلی هستند. اگر بخواهیم دوباره به مثال درخت بازگردیم، پیوندهای داخلی سایت همان نقطه اتصال شاخهها به تنه و یا به یکدیگر هستند. به عبارت دیگر شما در قالب پیلار کلاستر علاوه بر طبقه بندی مفهوم و موضوع، صفحات را به وسیله لینک سازیهایی که در بینشان ایجاد میکنید پیوند میدهید.
نحوه لینک سازی در ساختار پیلار کلاستر
ساختمان pillar cluster مسیر لینک سازی داخلی سایت را هم مشخص میکند. لینک سازی در فرم پیلار وب سایت به صورت رفت و برگشت انجام میشود. به عنوان مثال در یک سایت مربوط به کوچینگ، اگر مفهوم اصلی کوچینگ را به عنوان پیلار در نظر داشته باشیم و انواع کوچ اعم از کوچینگ گروهی، کوچینگ موفقیت، کوچینگ مالی و غیره را کلاسترهای آن انتخاب کرده باشیم؛ روش لینک سازی درست در این ساختار بدین صورت است که از صفحه کوچینگ لینکی به کوچینگ مالی داده شود و سپس از پیلار مربوطه که همان کوچینگ است، لینکی که کوچینگ مالی برود. همچنین ممکن است در بخش پیوند داخلی قالب با اصطلاح هایپر لینک هم برخورده باشید. هایپر لینکها همان لینک داخلی دو طرفهای هستند که بین پیلار و کلاسترهایش ارتباط برقرار میکنند.
ساختار خوشه ای تولید محتوا برای کدام سایتها مناسب است؟
قالب pillar cluster مناسب برای اغلب ماهیتها و موضوعیتهای شغلی است. اگر هویت سایت شما شامل بخشهای متعددی است که در نظر دارید به هر کدام به صورت کامل بپردازید پیلار کلاستر برای شما بهترین گزینه است. این قالب به تجربه کاربری خوشایند مخاطبین کمک میکند و یکی از روشهای جلب توجه کاربران به شمار میرود. از آنجایی که به گذشت زمان نحوه جستجو مخاطبین دچار تغییر شده است، پیلار کلاستر میتواند در گرفتن جایگاه به شما کمک ویژهای کند.
در حال حاضر کاربران دیگر با تایپ کلمه کلیدی اقدام به سرچ نمیکنند بلکه عبارتی را در باکس سرچ گوگل مینویسند که آنها را به سرعت به جواب برساند. به همین دلیل است که اگر شما برای هر مفهوم صفحهای جداگانه در نظر بگیرید تا به صورت تخصصی به موضوع بپردازند امکان قرارگیری در سرپ گوگل محتملتر خواهد بود. یکی دیگر از عواملی که باعث شده است ساختار pillar cluster را به سایت شما توصیه کنیم سنجش تخصصی سایتها از نگاه گوگل است. هرچه وب سایت شما به صورت تخصصیتر به مفاهیم بپردازد در نظر گوگل جایگاه بهتری کسب خواهد کرد.
مهمترین مزیت ساختار پیلار و کلاستر برای هر وب سایت کدام است؟
کسب جایگاه برتر از طریق ایجاد ارتباطی منسجم در بین صفحات.
قالب خوشهای چه چالشی در سایت را رفع میکند؟
با استفاده از ساختمان خوشهای دیگر نگران فراموشی موضوعات جدید در آپدیتها نباشید.