طراحی بسته بندی قطعات خودرو خدمتی است که به منظور فروش راحتتر و بیشتر لوازم یدکی مانند سپر، لاستیک، چراغ، کمک فنر و… از سوی طراح بسته بندی لوازم یدکی صورت میگیرد. این نوع طراحی را میتوان همانند طراحی بسته بندی روغن موتور نوعی طراحی بسته بندی صنعتی دانست. با پکیجینگ انواع لوازم یدکی تولیدکنندگان یا واردکنندگان قطعات خودرو راحتتر میتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند.
انواع بسته بندی قطعات خودرو
- پلاستیک حباب دار
- نایلون
- جعبه کارتنی
- جعبه مقوایی
- کیسه های پلاستیکی
- پاکت های نایلونی
قانون بسته بندی قطعات خودرو
از جمله کاربردیترین و مهمترین قوانین دیزاین بسته بندی قطعات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
محفظه مناسب: با توجه به جنس، مقدار، وزن، ابعاد و اندازه قطعه مورد نظر، مناسبترین محفظه را برای بسته بندی انتخاب کنیم. در میان تمامی محفظههای بسته بندی کارتن بسیار متداول است.
استفاده از پلاستیک حباب دار یا ضربه گیر: برخی از قطعات خودرو بسیار ظریف و حساس اند و با کوچکترین ضربه دچار آسب میشود. پس برای جلوگیری از صدمه بهتر است از پلاستیکهای حباب دار برای حفاظت از قطعات استفاده کنیم.
فوم و یونولیت: بیشتر قطعات یدکی خودرو از استحکام مناسبی برخوردار اند، اما لازم است به هنگام دیزاین بسته بندی مراقبتهای لازم برای حفظ محصولات از یونولیت و فوم استفاده کنید.
شیرینگ پک: راه حلی برای ایجاد اطمینان از پلمپ بودن قطعات استفاده از شیرینگ پک است. با استفاده از این دستگاه لایهای از پلاستیک با حرارت به جعبه محصول میچسبد و محصولات را پلمپ میکند.
اصالت کالا موجب جلب اعتماد خریداران میشود، پس در طراحی جعبه محصولات یکی از نکات مهمی که باید رعایت شود استفاده از لیبل و هلوگرام شرکت تولید کننده است. استفاده از لیبیل موجب تشخیص خریدار از اصل یا تقلبی بودن اجناس است.