طراحی بسته بندی کبریت یک خدمت گرافیکی است که از سوی طراح بسته بندی در شرکتهای طراحی گرافیک مانند میانبر با هدف فروش راحتتر این محصول صورت میگیرد. طراحی بسته محصول برای دخانیات به مشتریان آن محصول کمک میکند برای مدت زمان طولانیتری آن محصول را به خاطر بسپارند. برای مثال سالهای زیادی است که طراحی بسته بندی کبریت توکلی تغییر چندانی نکرده است و همین موضوع سبب شده است که این برند تقریبا تنها برند شناخته شده در زمینه تولید و فروش کبریت باشد. طراحی بسته بندی خلاقانه برای هرگونه دخانیاتی از جمله ساخت بسته بندی زغال، سیگار و… نوعی امتیاز و آپشن برای آن محصول محسوب میشود.
انواع بسته بندی کبریت
- مقوا
- کاغذ
- جعبه کارتن
قانون بسته بندی کبریت
ساخت بسته بندی مناسب میتواند کبریت را از آسیبهای احتمالی دور و موجب نظم و منظم شدن دانههای چوب کبریت در داخل بسته بندی میشود. طراحی زیبا و جذاب جعبه کبریت ها موجب این است که برای این محصول خود تبلیغات و برند سازی کنیم.
چوب کبریتها در رنگها و اندازههای مختلف طراحی و تولید میشود، در بسته بندی نکاتی مثل محکم بودن بسته، راحتی بسته و باز کردن، جنس مناسب برای طراحی لوگو و نوشته و… رعایت میشود. همچنین نوع بسته بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اولین اقدام برای جذب مشتری شکل ظاهری جذاب محصول است. پس در بسته بندی توجه به زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در کنار انتخاب جعبهای زیبا و جذاب باید به این نکته نیز توجه داشت که این جعبه در مقابل رطوبت و نفوذ آب باید کمی مقاومت داشته باشد. همچنین باید دور از تابش مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود. معمولا پس از استفاده کبریت، جعبه آن در طبیعت رها میشود. برای چاره این کار به طور معمول روی جعبه کبریت از علائم بازیافت استفاده میشود چون پس از استفاده قابل بازیافت است.