موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافی چیه و چه کاربردی دارد؟ موشن گرافیک انیمیشنی است که متن، لوگو یا اینفوگرافیک را پویا می‌کند. موشن گرافیک تنوع بصری را به پروژه اضافه میکند و مخاطب را مجذوب می‌نماید. از انواع موشن گرافیک می‌توان به ویدئو رئال، اینفوموشن و استاپ موشن اشاره نمود.

موشن ‌گرافیک (Motion graphics) به طرح‌هایی گفته می‌شود که از طریق نرم‌افزارهای گرافیکی ساخته می‌شوند و حرکت می‌کنند. این فیلم‌های کوتاه شکل پویانمایی شده یک دیزاین هستند و از آنجا که پیام مورد نظر را به شکل متحرک به جامعه هدف انتقال می‌دهند، تاثیرگذاری بسیار زیادی دارند از همین رو بسیاری از مدیران سئو هنگام چینش استراتژی سئو و تولید محتوا، ساخت و استفاده از محتوای موشن گرافی را در اولویت قرار می‌دهند.

امروزه طراحی موشن گرافیک بازار پررونقی دارد؛ زیرا صاحبان مشاغل تلاش می‌کنند تا به واسطه این ابزار جذاب و اثرگذار پیام برند خود را به مخاطبان انتقال دهند. به همین دلیل این ویدئوهای گرافیکی معمولاً در وب‌سایت‌های مختلف به صورت آنلاین یا آفلاین و به منظور تبلیغ یا آموزش یک موضوع خاص به کار می‌روند. در ادامه این مقاله از آکادمی میانبر با موشن گرافی و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

انواع موشن گرافیک

انواع موشن گرافی

موشن گرافیک به صورت‌های مختلفی طراحی می‌شود که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند. به طور کلی انواع موشن گرافی عبارتند از:

  • ویدئو رئال

این ویدئوها نوعی از موشن گرافیک هستند که اغلب به منظور ارائه گزارش‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس عملیات فیلمبرداری در یک فضای واقعی انجام می‌شود.

  • استاپ موشن

استاپ موشن در واقع نوعی عکس‌برداری از تصاویر است که پس از پایان یافتن عملیات عکس‌برداری، تصاویر در کنار هم قرار داده می‌شوند تا یک ویدئوی کوتاه را به وجود بیاورند. نکته مهم در مورد استاپ موشن آن است که حرکت‌ها به صورت جزئی و مرحله به مرحله هستند تا پس از ادغام آن‌ها با هم حس حرکت در تصاویر ایجاد شود.

  • ویدئو موشن

ویدئو موشن زمانی ساخته می‌شود که فیلم‌برداری با یک‌سری تکنیک‌های گرافیکی در هم ادغام شده باشد. زیرا امکان افزودن تعدادی از اطلاعات از طریق فیلم‌برداری وجود ندارد؛ لذا آن را به کمک طرح‌های گرافیکی به ویدئو می‌افزایند.

  • موشن گرافیک

موشن گرافیک نوع طرح گرافیکی متحرک است که تصاویر به کار رفته در آن واقعی نیستند، بلکه در نرم افزارهای حرفه‌ای مانند فتوشاپ دیزاین می‌شوند. استفاده از صدا بر روی عکس‌ها کمک می‌کند که این ویدئوها جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشند.

  • اینفوموشن

در اینفوموشن تکنیک‌های اینفوگرافیک به منظور انتقال پیام به جامعه هدف به کار می‌رود.

کاربردهای موشن گرافیک

امروز طراحی موشن گرافیک در حوزه‌های مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

نمایش عنوان سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی

یکی از کاربردهای اصلی موشن گرافی این است که در آغاز شروع فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها برای نمایش دادن عنوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کار بردن این ویدئوهای جذاب باعث می‌شود که توجه افراد جلب شده و اشتیاق بیشتری برای تماشای فیلم پیدا کنند.

طراحی لوگو موشن

صاحبان بعضی از برندها اصرار دارند که لوگوی شرکت آن‌ها به صورت گرافیکی طراحی شود تا تاثیرگذاری قوی‌تری بر روی مشتریان داشته باشد. از این‌رو یکی از کاربردهای موشن گرافیک برای دیزاین لوگو موشن است که باعث می‌شود میزان ماندگاری کاربران در سایت‌ها افزایش یافته و متقابلا نرخ پرش کاهش پیدا کند.

اشتراک‌گذاری اطلاعات

یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین راه‌کارهای انتقال اطلاعات به مخاطبان طراحی موشن گرافیک است. از آنجا که در این فیلم‌های کوتاه از تصاویر و صدا به طور همزمان استفاده می‌شود؛ مخاطبان مفهوم آن را به راحتی و سهولت درک می‌کنند.

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

این روزها بسیاری از کسب و کارها از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند تولید محتوا برای اینستاگرام به فروش محصولات یا خدمات خود می‌پردازند. استفاده از تکنیک‌های موشن گرافیک کمک می‌کند تا صاحبان برندها محتوایی جذاب را در اکانت بیزینسی خود به اشتراک بگذارند که توجه کاربران را به خود جلب کند و نرخ تبدیل به مشتری را افزایش دهد. تبلیغات اینستاگرامی نمونه‌ای از این دسته هستند که با استفاده از موشن گرافی می‌توانند اثری دوچندان داشته باشند.

تولید ویدئوهای آموزشی

موشن گرافیک برای تولید ویدئوهای آموزشی مخصوصاً به هنگامی که فروشنده قصد دارد نحوه استفاده از یک کالا را به مشتریان خود بیاموزد، کاربرد فراوانی دارد.

بازاریابی دیجیتال

معمولاً صاحبان اکانت‌های تجاری در شبکه‌های اجتماعی و مدیران سایت‌های فروشگاهی برای بازاریابی دیجیتال و سوشال مارکتینگ قوی به سراغ موشن گرافیک می‌روند. این ابزار همچنین برای بازاریابی دیجیتال در ایمیل مارکتینگ نیز استفاده می‌شود.

طراحی سایت و اپلیکیشن

با استفاده از موشن گرافیک در طراحی وبسایت و اپلیکیشن، کاربران راحت‌تر می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و از گشت‌وگذار در سایت لذت می‌برند. اگر به وبسایت شرکت‌های بزرگ مثل اپل یا سامسونگ سری بزنید متوجه خواهید شد که در این وبسایت‌ها به جای استفاده از محتوای متنی طولانی و روزنامه‌وار، از موشن گرافیک‌های کوتاه، GIF و نشانه‌های بصری برای انتقال اطلاعات به کاربر استفاده شده است.

جدا از بحث زیبایی شناسی، استفاده از موشن گرافیک در طراحی سایت به کاربران این امکان را می‌دهد از محصولات و صفحات دقیق‌تر بازدید نمایند و تصمیم خرید برای آن‌ها ساده‌تر شود.

مزایای موشن گرافیک

طراحی موشن گرافی مزیت‌های بسیاری را به دنبال دارد که عبارتند از:

  • از طریق این ویدئوهای تاثیرگذار و جذاب می‌توان مفاهیم را به سرعت به کاربر انتقال داد. بنابراین کیفیت آموزش و درک محتوا در فیلم‌هایی که به منظور ارائه مطالب آموزشی ارائه می‌شود، افزایش می‌یابد.
  • بازاریابی ویدئویی به بهترین شکل انجام می‌گیرد.
  • هزینه تبلیغات در این روش در مقایسه با تیزرهای واقعی که توسط گروه‌های فیلم‌برداری انجام می‌شود، بسیار کمتر است.
  • موشن گرافیک بهترین گزینه برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

مراحل طراحی و ساخت موشن گرافیک

طراحی و ساخت موشن گرافی مطابق مراحل زیر انجام می‌گیرد:

تهیه سناریو

قبل از شروع فرآیند دیزاین باید سناریوی موشن گرافیک تهیه شود. تعیین مواردی مانند طرح کلی ویدئو و متنی که باید توسط گوینده به اجرا درآید، از جمله عناصر ضروری برای سناریو هستند. لذا لازم است به طور کامل مشخص گردد که چه پیام‌هایی باید در ویدئو گنجانده شوند و گوینده نیز بداند که قصد دارد چه مطالبی را به مخاطبان ارائه دهد.

ساخت استوری برد

ساخت استوری برد اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا موشن گرافیک و استوری برد باید به صورت کاملا یکپارچه درآیند تا بتوانند داستان فیلم را به بهترین شکل روایت کنند. گرافیست‌های حاذق به منظور تهیه استوری برد از نرم افزارهایی که به این منظور طراحی شده‌اند، کمک می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها پاورپوینت است.

طراحی المان‌های بصری و کاراکترها

در گام سوم کارشناسان حاذق با تکیه بر قوه خلاقیت خود عناصری را دیزاین می‌کنند که باید در مراحل بعدی به انیمیشن تبدیل شوند. طراحی المان‌هایی مانند لوگو، متن موشن گرافی و همچنین نمودارها در این مرحله الزامی هستند. سپس طراحی شخصیت‌ها متناسب با اهداف کسب و کار مورد نظر انجام می‌گیرد.

کار با انیمیشن‌ها

یکی از گام‌های تخصصی در زمینه طراحی موشن گرافیک کار با انیمیشن‌ها است؛ به گونه‌ای که گرافیست از دانش خود برای به حرکت درآوردن دیزاین‌ استفاده می‌کند. در این مرحله نخست طرح‌های ساده به کار می‌رود تا یک‌سری متن و تصاویر به فیلم مورد نظر افزوده شود.

اضافه کردن موسیقی

موسیقی تاثیر بسیار زیادی در جذاب نشان دادن موشن گرافیک دارد؛ به همین دلیل طراحان برای ویدئو بهترین موسیقی پس زمینه را برمی‌گزینند. علاوه‌برآن صداهای کاراکترها را متناسب با شخصیتی که دارند انتخاب می‌کنند تا کاربران بتوانند با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار نمایند. صداگذاری ویدئو باید طوری تنظیم شود که با ریتم آن هماهنگ باشد؛ برای مثال اگر ریتم کلی فیلم کند است، باید گوینده خوانش متن را به صورت کند انجام دهد.

افزودن زیرنویس

گاهی لازم است که موشن گرافیک بدون صدا باشد؛ برای مثال در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی صاحبان برندها محتوای ویدئویی را به صورت بدون صدا با فالوورهای خود به اشتراک می‌گذارند. در چنین مواردی اضافه کردن زیرنویس به فیلم ضروری است؛ البته برای این‌که مخاطبان بتوانند مفهوم ویدئو را به خوبی درک کنند،  بهتر است که از جملات خوانا و کوتاه استفاده شود.

تهیه خروجی

آخرین مرحله از ساخت و طراحی موشن گرافیک این است که خروجی مناسبی از فیلم تهیه نمایید؛ البته نوع  فرمت خروجی قبلاً باید با مشتری هماهنگ شده باشد.

مراحل طراحی و ساخت موشن گرافی

نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک

در حال حاضر نرم افزارهای متنوعی برای طراحی موشن گرافیک وجود دارد که پرطرفدارترین آن‌ها در ادامه ذکر می‌شود:

  • فتوشاپ

یکی از معروف‌ترین نرم افزارهای طراحی موشن گرافیک فتوشاپ است که به دلیل دارا بودن قابلیت‌های زیاد، گرافیست‌ها تمایل فراوانی به استفاده از آن دارند. البته کار کردن با فتوشاپ ممکن است که اندکی برای طراحان مبتدی دشوار باشد. یکی از نقاط قوت فتوشاپ برای طراحی موشن گرافیک این است که امکان تهیه استوری برد را برای کاربران فراهم آورده است؛ از این‌رو نیاز به استفاده از نرم افزارهای متفرقه نخواهند داشت.

  • ایلاستریتور

نرم افزار قدرتمند بعدی ایلاستریتور است که از طریق آن می‌توان به راحتی دیزاین‌های متفاوت را به صورت وکتور انجام داد. مزیت تصاویر وکتور این است که طراحی اشکال مختلف را به آسانی امکان‌پذیر می‌کند؛ به نحوی‌که گرافیست‌ها قادرند سایز آن‌ها را با توجه به نیاز خود تغییر دهند.

  • Cinema4D

این نرم‌افزار در مقایسه با سایر برنامه‌های سه بعدی رابط کاربری آسان‌تری دارد و اغلب برای ایجاد افکت‌های جذاب و انیمیشن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • Maya

قابلیت پردازش رندرهای سه بعدی باعث شده که مایا در بین طراحان موشن گرافیک طرفدار بسیار زیادی داشته باشد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مایا این است که امکان افزودن متن‌های مختلف به فیلم‌های گرافیکی را فراهم می‌کند.

  • Nuke

معمولا افراد حرفه‌ای برای طراحی موشن گرافیک به سراغ Nuke می‌روند؛ زیرا کار کردن با آن در پروژه‌های بزرگ به سهولت هرچه تمام انجام می‌شود.

قیمت طراحی موشن گرافیک

قیمت طراحی موشن گرافی به فاکتورهای مختلفی به شرح ذیل وابسته است:

  1. طول مدت ویدئوی گرافیکی

معمولا گرافیست‌ها دستمزد خود را بر اساس تعداد ثانیه‌های ویدئوی موشن گرافیک تعیین می‌کنند که قطعاً با افزایش تعداد ثانیه‌ها هزینه طراحی نیز بالاتر می‌رود.

  • تعداد آیتم‌های به کار رفته در ویدئو

 هرچه‌قدر تعداد المان‌های به کار رفته در موشن گرافی بیشتر باشد، مسلماً تعرفه طراحی آن نیز بیشتر می‌شود. برای مثال آن دسته از فیلم‌هایی که نیاز به صداگذاری دارند؛ گرانتر هستند. همچنین در صورتی‌که لوگوی شرکت نیز در فیلم آورده شود، نیاز به پرداخت هزینه بیشتری است.

  • میزان تخصصی بودن موضوع سناریو

هزینه طراحی موشن گرافیک‌های تخصصی که موضوعاتی خاص دارند، در مقایسه با ویدئوهایی که موضوع سناریو آن‌ها ساده و پیش پا افتاده است، بیشتر می‌شود.

  • میزان مهارت گرافیست

معمولاً گرافیست‌های ماهر که تجربه کاری زیادی دارند، دستمزد بالاتری را برای طراحی موشن گرافیک از مشتریان خود دریافت می‌کنند.

اهمیت طراحی موشن گرافیک در شرکت‌های معتبر

این روزها بسیاری از کسب و کارها برای برندینگ از گرافیک پویا استفاده می‌کنند. ساخت و طراحی موشن گرافی پروسه‌ای پیچیده است که نیاز به تخصص و دانش فراوانی دارد. طراحی این ویدئوها باید با توجه به هویت بصری برند و بررسی شرکت‌های رقیب انجام شود و در عین حال سناریویی بسیار هدفمند و قدرتمند داشته باشد.

از این‌رو ضروری است که طراحی موشن گرافیک در شرکت‌های با سابقه انجام شود تا بتوانید برند خود را به شیوه‌ای خلاقانه و متفاوت از رقبا به مشتریان معرفی کنید. آژانس تبلیغاتی سلام گرافیک از جمله مراکز معتبری است که در این حوزه فعالیت دارد و طراحی موشن گرافیک را به نحوی انجام می‌دهد که مشتری محور باشد.

در این مجموعه سناریو نویسی با توجه به زمینه فعالیت کارفرما و مخاطبان هدف انجام می‌گیرد. علاوه‌برآن عملیاتی همچون ضبط نریشن، طراحی شخصیت و… نیز توسط کادری متخصص انجام می‌شود که در رزومه کاری آن‌ها سابقه همکاری با برندهای مشهور و معتبر به چشم می‌خورد. برای سفارش طراحی موشن گرافی در شرکت سلام گرافیک می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

برای ثبت سفارش طراحی موشن گرافیک با استودیو سلام گرافیک تماس بگیرید.

از موشن گرافیک در کجا بیشتر استفاده می شود؟

بیشترین استفاده موشن گرافیک در بازاریابی دیجیتال، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، طراحی لوگو و ساخت تیتراژ فیلم است.

برای سفارش طراحی موشن گرافی باید چه اطلاعاتی را در اختیار طراح قرار دهیم؟

هر گونه اطلاعات مرتبط با برند مانند فونت، پالت‌های رنگی، آرم شرکت و در مجموع هر مشخصاتی که می‌خواهید در موشن گرافیک دیده شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب