چک لیست محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر نویسنده محتوا یا سئوکار باشید احتمالا تا به حال کلمه چک لیست سئو به گوشتان خورده است، با استفاده از چک لیست سئو به راحتی میتوانید در مدت زمان کوتاهی محتوای خود را برای رنک شدن بهینه سازی کنید. چک لیستهای محتوا بر اساس سئو مختلفی وجود دارد که هر کدام به بخشی از کار اشاره میکنند. در این چک لیست سئویی از شرکت دیجیتال مارکتینگ میانبر سعی کردهایم در رابطه با موارد قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید محتوا اشارههای مختلفی انجام دهیم.
در ادامه به چک لیست سئویی محتوا خواهیم رسید و موارد را به صورت کامل و حرفهای توضیح خواهیم داد. در انتهای مقاله بر اساس جدول چک لیست محتوا میتوانید در مدت زمان کوتاهی (کمتر از 10 دقیقه) محتوای خود را سئو شده در نظر بگیرید.
چک لیست نوشتن محتوا چیست؟
نوشتن محتوا با این که کار سختی است اما اگر شما بهترین و مناسبترین محتوا را داشته باشید اما موارد سئویی این محتوا را رعایت نکرده باشید باز هم با مشکل رتبه نگرفتن محتوا رو به رو خواهید شد، شاید شما سئو داخلی وب سایت، سئو خارجی وب سایت و حتی موارد سئو لوکال را در محتوای خود رعایت کرده باشید اما چون موارد این چک لیست محتوایی در محتوای شما وجود ندارد، محتوای تولید شده توسط شما بازم هم رتبه مناسب را دریافت نکند.
- قبل از شروع مقاله، کیورد ریسرچ انجام دهید.
کیوورد ریسرچ یکی از مهمترین مواردی است که باید قبل از شروع هر نوشتن هر محتوا به آن توجه کافی داشت. فرآیند کیورد ریسرچ هرچه به صورت کاملتر و حرفهایتر انجام شود، محتوا به سبک مناسبتری خواهد توانست رتبه بگیرد.
- کلمه کلیدی به اندازه در محتوا تکرار شده باشد. ( برای یک محتوای 1000 کلمه، 5 تا 9 بار کافی است)
تکرار کلمه کلیدی یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کافی داشت. معمولا تکرار کلمات کلیدی حدود 1.3 درصد کل حجم محتوا باید باشد.
- مباحث نگارشی (علامت های نگارشی و نیم فاصله)، غلط املایی چک شود.
رعایت کردن مباحث نگارشی یکی از مهمترین مواردی است که یک نویسنده محتوا باید به آن توجه کافی داشته باشد.
- چک کردن یونیک بودن محتوا
ابزارهای مختلفی برای چک کردن یونیک بودن محتوا وجود دارد که از جمله این ابزارها میتوان به این ابزار اشاره کرد. در مقاله ابزارهای سنجش یونیک بودن محتوا به طور کامل در رابطه با این ابزارها و روشهای تشخیص اطلاعاتی را بیان کردهایم.
- برخی از کلمات را بولد یا ایتالیک کنید.
بولد کردن و ایتالیک کردن برخی از کلمات مهم به محتوای شما این کمک را در مرحله اول میکند که محتوای شما خوانایی بیشتر و بهتری به دست آورد. استفاده از زیر خط یا همان آندرلاین نیز میتواند مناسب باشد.
با بولد، زیر خط و ایتالیک کردن کلمات میتوایند اهمیت کلمات را به گوگل نمایش دهید.
- لینک سازی داخلی انجام دهید. انکرتکست انتخاب شده دقیقا با عنوان صفحه لینک شده یکی باشد.
در مقاله لینک سازی داخلی به صورت کامل در رابطه با لینک سازی و همچنین تکنیکهای لینک سازی داخلی اطلاعات کاملی بیان کردهایم.
- کلمه کلیدی حتما در پاراگراف اول یک بار استفاده شود. بهتر است در پاراگراف اخر هم کلمه کلیدی باشد.
- کلمه کلیدی که در پاراگراف اول استفاده شده است، به صورت انگلیسی هم نوشته شود.
- کلمه کلیدی را دو سه بار بولد کنید.
- چگالی کلمه کلیدی در محتوا رعایت شود. ( کلمه کلیدی در یک پاراگراف استفاده نشود و در محتوا پخش شود)
پخش شدگی کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی به خزندههای گوگل این کمک را میکند که درک بهتر و مناسبتری از محتوای شما داشته باشند.
- اسم وب سایت را در مقاله حداقل یک یا دوبار تکرار کنید.
ایجاد سیگنالهای قوی به سمت وب سایت یکی از مهمترین مواردی است که باید در زمان درج هر نوشته در وب سایت به آن توجه کافی داشته باشید. تکرار کردن یک الی دو بار و لینک داخلی دادن به صفحه اصلی وب سایت با انکر تکست نام برند میتواند باعث افزایش پوزیشین وب سایت شما در جایگاهها با کلمات مختلف شود.
- سعی کنید از علائمی مانند “بولت پوینت ” در نوشته استفاده کنید.
- زیرعنوان ها (h2) بهتر است در مقدمه به طور خلاصه ذکر شود.
مقدمه هر مقاله یا محتوا یکی از اصلیترین مواردی است که باعث رنک شدن محتوای شما میشود، اگر دوست دارید سریعتر رنک شوید حتما در زمان نوشتن مقدمه از تمامی هدینگهای خود در ابتدای مقاله استفاده کنید و همچنین خلاصهای از آن را برای کاربر بازگو کنید.
- هیچ گاه (h2) یا (h3) تکراری در مقاله نباشد.
در هیچ مقاله یا محتوایی نباید دو یا تعداد بیشتری هدینگ با یک مفهوم وجود داشته باشد، در همان ابتدای کار و در همان هدینگ مشخص شده یک بار مفهوم را توضیح دهید و خلاص!
- H2 و h3 های مرتبط با موضوع مقاله بنویسید.
- پاراگراف ها، کوتاه باشد.
خوانایی را فدای شکل ظاهری نکنید.
- در زیرعنوان ها از کلمه کلیدی استفاده کنید.
چک لیست انتشار محتوا
- در صورتی که تصویر و عکس باید آپلود شود، توجه داشته باشید که عنوان عکس باید عنوان صفحه به انگلیسی باشد.
- در قسمت آلت تصویر، کلمه کلیدی را بنویسید.
- حجم تصویر را با استفاده از سایت های انلاین (imagecompressor.com)فشرده کنید.
- توجه داشته باشید که بر روی تصویر واترمارک یا لوگوی سایت، خورده باشد.
- تصویر را در حالت ” اندازه کامل ” بگذارید.
- دسته بندی مقاله یا نوشته را انتخاب کنید.
- آدرس url را به صورت انگلیسی و کوتاه انتخاب کنید. ( اصولا برای ادرس صفحه، نام صفحه را به انگلیسی وارد می کنند.
- 8. 2 تا سوال متداول (faq) در پایان مقاله گذاشته شود. توجه داشته باشید که faq مختص به همان صفحه باشد.
- در بخش تنظیمات رنک مث، کلمه کلیدی را وارد کنید.
- در قسمت ویرایش snippet، بخش “عنوان” کلمه کلیدی و اسم سایت را وارد کنید. ( دستگاه حضور و غیاب – آلتون نتورک )
- 11. توضیحات متا، باید جذاب باشد تا کاربر بر روی آن کلیک کند.
- در توضیحات متا کلمه کلیدی باید استفاده شود.
چک لیست پس از انتشار محتوا
- پس از پایان، زدن تیک ایندکس را فراموش نکنید.
- برای ترویج و بالا رفتن اعتبار صفحه، web2 درست کنید و به مقاله نوشته شده لینک دهید.
- ویدیویی در آپارات یا یویتوب تحت این موضوع گذاشته شود و در زیر تصویر لینک مقاله را بدهید.
- به مقاله خود با اکانت های مختلف جیمیل رای بدهید و کامنت بگذارید.