بسته بندی اولیه به تنها بسته بندی یا لفاف یک محصول گفته میشود. طراحی بسته بندی اولیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه این بسته اولین و تنها بستهای است که مصرف کننده با آن مواجه میشود به همین خاطر باید در نهایت ظرافت و با رعایت قوانین و استانداردهای بسته بندی طراحی شده باشد.
بستهبندی اولیه، اولین لایه محافظتی برای کالا و آخرین بستهبندی است که مصرفکننده باز میکند. در واقع این نوع بستهبندی، اولین و آخرین بستهبندی برای یک محصول به حساب میآید. این نوع بستهبندی در تماس مستقیم با محصول قرار دارد و آن را از باکتریها یا ذرات خارجی محافظت میکند.
امروزه دیگر بستهبندی اولیه تنها برای حفاظت از محصول استفاده نمیشود، بلکه به عنوان ابزاری برای افزایش فروش و همچنین شناخته شدن برند مورد استفاده قرار میگیرد. بر همین اساس طراحی بستهبندی اولیه باید از بهترین کیفیت برخوردار باشد. پیاده کردن ایدههای نو و خلاقانه برای این نوع بستهبندی باعث میشود تا کسب وکار شما بسیار سریع برندینگ شود. بستهبندی اولیه یک فرصت بازاریابی بسیار خوبی به وجود میآورد. اگر خلاقیت و جذابیت بالایی در پیادهسازی به کار برده شود، فروش بسیار بهتری اتفاق میافتد.
ویژگی های بسته بندی اولیه
بستهبندی اولیه باکیفیت و مرغوب باید از ویژگیهای خاصی برخوردار باشد:
· عدم انتقال بو و رطوبت به محصول
· نفوذناپذیری هوا و اکسیژن
· پیاده کردن خلاقیت و نوآوری در طراحی
· توانایی تحمل تغییرات دما
· داشتن صرفه اقتصادی
· زیبایی و چاپپذیری