طراحی بسته بندی ادویه و چاشنیها یکی از راههای عالی برای فروش بهتر ادویهها و چاشنیها مانند زعفران، فلفل و… است. برای طراحی کردن بسته بندی ادویهها و چاشنیها استفاده از بسته بندیهای شیشهای میتواند کیفیت محصول را حفظ کند. در ساخت بسته بندیهای چاشنیها مانند زعفران توجه به شیک بودن بسته بندی لازم و ضروری است، به ویژه اگر طراحی بسته بندی صادراتی قرار است انجام شود.
انواع بسته بندی ادویه و چاشنی
- پاکت بسته بندی کرافت
- پاکت مقوایی
- پاکتهای پلاستیکی
- ظروف پلاستیکی شفاف
- ظروف شیشهای
- بسته سلفونی
- پاکتهای شفاف متالایز زیپدار
قوانین بسته بندی ادویه و چاشنی
معمولا پکیجینگ ادویه با هدف استفاده طولانی مدت از بسته صورت نمیگیرد و افراد در خانه ادویه و چاشنی را به ظروف شیشهای منتقل میکنند. بنابراین برای طراحی این بستهها دو روش وجود دارد. بستههای ساده نظیر سلفونها و پلاستیکها. در این حالت تنها قانون بستهبندی این است که به خوبی بسته شده باشد تا مواد به بیرون نشت نکنند.
اما در روش دوم که مربوط به پکیجینگهای حرفهایتر ادویه و چاشنی میشود، طراحی به نحوی صورت میگیرد که بتوان از بسته محصول بهعنوان ظرف نگهداری آن استفاده کرد. پاکتهای شفاف متالایز زیپدار برای طراحی این محصول گزینه مناسبی هستند.
در طراحی این محصول توجه به غیرقابل نفوذ بودن بسته بسیار حیاتی است زیرا ادویهجات درصورتی که در معرض هوا و رطوبت قرار بگیرند کیفیت اولیه خود را از دست میدهند. همچنین معمولا ادویهجات در کنار یکدیگر قرار میگیرند و بسته بندی نامناسب سبب ترکیب شدن عطر و بوی ادویهها میگردد.
ادویهجات بسته بندی شده کارخانهای باید دارای بسته بندی مطابق با قوانین دیگر محصولات خوراکی باشند. بدین معنی که اطلاعات تغذیهای کامل، نشان سیب سلامت، جدول تغذیهای، تاریخ تولید و انقضا، وزن محصول و دیگر اطلاعات ضروری بر روی پکیجینگ آنها ثبت شود.